Pump it up!

Pump it up!
  • 16 september 2020
  • Niels Berndsen

'Better People for a Better Planet.' Deze vage slogan staarde mij ’s ochtends op een Italiaans vliegveld aan op een billboard voor een kledingmerk. Wat zijn dat, ‘better people’? En hoe krijg ik als klant een betere planeet door hier te winkelen? Je merkt: dat soort duurzaamheidsclaims maakt me sceptisch. Hoe associeer je een beleving dan wél goed met duurzaamheid (misschien wel DE trend in CX nu)? Een fantastisch voorbeeld kwam later op die reisdag: bandenpomp.nl. Klinkt niet spannend? Toch wel!

Ik had mijn auto tien dagen neergezet op het ‘lang parkeren’-terrein op Schiphol. Bij terugkomst bleef mijn vrouw bij de koffers terwijl ik de auto ging halen. Naast het bushokje waar ze op mij moest wachten staat sinds kort een informatiezuil met bandenpomp. Grote tekst erbij: “heeft u recentelijk uw banden opgepompt?”. Het logische antwoord is nee, want “lang parkeren”. Dus ik pak de pomp, waarop de zuil automatisch op het display vraagt: “kent u de bandenspanning van uw auto?”. Die wist ik niet uit mijn hoofd. Als je op “nee” klikt vraagt de zuil om je kenteken. Ingetikt – en voila, de juiste spanning. Dit vond ik al best klantvriendelijk. Maar vervolgens kwam het aha-moment. “Uw vereiste bandenspanning is 2.4. Wist u dat de ANWB wegenwacht er standaard 0.3 bar bij optelt? Wilt u dit?” Uiteraard, en banden opgepompt op 2.7. En dan de pay-off op het display: “U rijdt de komende 5.000 km veiliger en bespaart: € 28,37, 8 liter brandstof, u kunt 1.661 km langer rijden met uw banden en u bespaart 27 kg CO2-uitstoot!”

Wellicht ken je dit voorbeeld. Het initiatief is van non-profit bandenpomp.nl, die hierin samenwerkt met de ANWB. Maar waarom is dit nou zo goed en wat kan je er van leren? Allereerst: er is natuurlijk goed nagedacht over het juiste moment in de journey. Mijn vrouw stond daar toch op mij te wachten, de meeste reizigers hebben geen enorme haast na terugkomst van vakantie: ideale plek. Ten tweede: ze maken het hogere doel heel concreet. Wat kan jij daarmee bij jouw organisatie?

  1. Zoek het juiste moment in de klantreis. Kruip zo dicht mogelijk op dat moment (kan online of offline zijn) en lever daar een (liefst gratis) advies of dienst.
  2. Toon het bewijs. Niet alles is in cijfers te vatten, maar de uitleg hoe jouw organisatie de klant helpt duurzamer te worden helpt echt – en dan het liefst zowel qua besparing voor jezelf als voor de planeet.
  3. Lever zelf een bijdrage. Verandering begint bij jezelf. Ik ga wat vaker de banden oppompen!

p.s. Mocht je denken: Niels, kan je niet beter met de trein op vakantie in plaats van met vliegtuig of auto? Zeker. Verzachtende omstandigheid: daarom koos ik een vlucht die volledig CO2 gecompenseerd wordt door EasyJet. Kan het beter? Altijd!

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link