Wat je zegt, ben je zelf
Een vriend van mij belde mij midden augustus op vanuit de Efteling. Ontstemd over de drukte aldaar. ‘Dit kan echt niet’, was zijn oordeel. Een dag later luister ik op het nieuws naar mensen op het strand die vertellen dat de drukte niet te doen is. De strandtenten barsten uit hun voegen en er is geen anderhalve meter te vinden tussen hut en mut. Wat doen al die andere mensen daar toch allemaal…?
Mijn verwondering bleef vooral hangen op het ongegeneerde oordeel over iedereen, behalve over henzelf. Waar is de spiegel? Waarom zetten wij onszelf zo vaak niet op de foto van de verandering? We kunnen het afdoen als ‘menselijk’, maar het is stiekem een flinke doodsteek voor geloofwaardigheid en echtheid. We zijn te vaak zelf niet meer wat we pretenderen. Practice jij nog wat je altijd preacht?
Zoals zo vaak is het echte leven net dienstverlening. Ook deze keer, want ‘practice what you preach’ is voor veel dienstverleners eerder uitzondering dan regel. Een voorbeeld dat voor mij exemplarisch is: een grote Nederlandse bank zet fors in op het thema ‘inkomen voor later’. Spreekt klanten aan om nu te investeren, om over 10, 20 of 30 jaar hun financiële huishouding op orde te brengen. Grootse campagnes opgezet door een team marketeers. Wat bleek: slechts een enkeling uit het team had zélf ooit een financiële planning gemaakt.
Nadat alle medewerkers met wat vertraging (en op streng advies intern) ook zelf een financiële planning hebben laten maken, kwam iedereen er ineens achter welke onzekerheden dit allemaal met zich meebrengt. Ze voelden uit eigen ervaring de barrières waar je tegenaan loopt in een dergelijk traject. Ze hebben de inzichten, opbrengsten en rust beleefd die een dergelijke planning kan brengen. Ze zijn zelf nu ook wat ze zeggen en de campagnes zijn sindsdien veel krachtiger geworden. Alles doordat ze veel beter écht begrijpen wat klanten beweegt en doormaken.
“Be the change you want to see in the world”, aldus Mahatma Gandhi. Of wat recenter: een les uit de veelbekeken documentaire van Michael Jordan op Netflix (‘Last Dance’). “Ik vraag en eis soms veel van mijn teamgenoten, maar ik vraag nooit iets wat ik mezelf niet ook al eens gevraagd heb en wat ik reeds gedaan heb”. Driepunter!
De oplossing ligt gelukkig dichtbij. Het snelle oordelen over anderen, het driftig advies geven aan anderen biedt kansen: Control F, zoek en vervang. Overal waar ik vandaag ‘jij moet’ of ‘al die mensen zouden’ heb gezegd, bedoel ik eigenlijk ‘ik’. Stop de tijd.
Interessante individuele spiegelsessie die ik iedereen aanraad. Ik hoorde mezelf ook oordelen over die grote Nederlandse bank en advies geven aan de mensen op het strand en in de Efteling. Maar kwam er tijdens mijn ‘control F’-oefening achter dat ik bij mezelf moet beginnen. Dat daar eerst nog genoeg te halen valt.
- vertraging
- preach
- practice
- Control F
- Efteling
- klantcontact
- Anders Jansen
- dienstverlening
- coronacrisis
- medewerkersgericht
- strandtenten
- column
- continuiteit