Hypotheekboeven

Hypotheekboeven
  • 27 September 2021
  • Nienke Bloem

Ik heb wat geworsteld met de titel van deze blog. Eerst dacht ik aan Gevonden Geld. Of moest ik toch kiezen voor Vuile Huichelaar, maar dat is al een bekende smartlap. Ach, boeven, oplichters, jokkebrokjes. Wat mij betreft verdienen ze al deze titels als het over mijn recente klantervaring gaat.

Komt ie: al jaren heb ik mijn hypotheek bij een bank. Als je echt wilt weten welke, zoek even contact. Op een avond, zat ik wat in de ‘Mijn omgeving’ te kijken. Daar kwam ik het kopje ‘Woning’ tegen. Daar kon je een document uploaden met daarin een nieuwe waardebepaling. Nou dat document had ik nog wel liggen met de meest recente WOZ-waarde, dus ik voegde dit document toe. En ach, baat het niet dan schaadt het niet en ik verwachtte er eigenlijk niks van.

Maar. Ja Maar. Een paar dagen later ontvang ik een brief van de bank, dat ik ruim tien procent minder rente qua maandelijks bedrag ga betalen. Want de relatieve hypotheek ten op zichte van de WOZ-waarde is zo laag, dat alle opslagen (die ik kennelijk betaalde) eraf gingen. Tien procent! Ik was natuurlijk blij. Dat was snel verdiend.

Maar. Ja Maar. Daar begon het ook te knagen. Want deze bank weet allang dat WOZ-waardes gestegen zijn. Waarom sturen zij mij niet een reminder dat ik de meest recente WOZ-waarde kan uploaden? Of nog veel makkelijker: uploaden ze zelf alle WOZ-waardes en krijg ik gewoon de juiste rente. Want wat blijkt. Ik betaal al twee jaar tien procent te veel. Het gevoel van opgelicht, bedrogen en misleid kwam gelijk om de hoek.

Maar. Ja Maar. Op de website van de bank staat met grote letters geschreven “We willen met de veranderde eisen van deze tijd, zo goed mogelijk inspelen op de behoeften van onze bestaande klanten.” Wat natuurlijk prachtig klinkt.

Maar. Ja Maar. Ze doen dat dus niet. Praatjes vullen geen gaatjes. Mijn behoefte is betaalbaar wonen. Betalen wat ik moet betalen. Niet tien procent te veel. Tien procent die ik dus eigenlijk niet had hoeven betalen.

Niks geen gemaar en ja maar meer. Beste banken. Geen woorden maar daden. Ik weet dat dit pijn doet in jullie portemonnee. Maar eerlijk is eerlijk: jullie weten dit. Alle verantwoordelijkheid bij de klant neerleggen is niet klantgericht. Dit is precies de reden waarom klanten de financiële wereld wantrouwen.

Stop deze boevenpraktijken. En zolang jullie dit niet doen: power to the customer. Ik roep jou en alle klanten van banken op om de WOZ-waarde naar je hypotheekverstrekker op te sturen. Hopelijk scheelt het je ook tien procent. Toch mooi gevonden geld. Maar boeven blijven het.

 

Nienke Bloem

(beeld: Kindel Media / Pexels)

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Geplaatst in
  • Reacties
  • Link