Met een headless CMS kan WebinarGeek de groei aan
De afgelopen twee jaar werd thuiswerken de norm en de uitdagingen die daarbij kwamen kijken vroegen om nieuwe kennis. Niet verwonderlijk dat het online webinar softwareplatform WebinarGeek een enorme toestroom van nieuwe gebruikers zag. Die groei stelde het Nederlandse platform ook weer voor uitdagingen, memoreert Dominik Angerer.
De uitdaging was: welk CMS past bij de ambitieuze groeiambities? De oplossing werd gevonden in ‘headless’.
WebinarGeek is een online platform dat webinar software faciliteert. Mede dankzij het thuiswerkadvies in 2020, kreeg het bedrijf te maken met onverwacht snelle groei. Het verouderde CMS van de marketing website vereiste steeds meer onderhoud. Omdat het team groter werd, zaten mensen steeds vaker tegelijkertijd aan dezelfde content te werken. Daardoor kostte het steeds meer tijd en moeite om nieuwe types content die ingewikkelder waren online te plaatsen.
Geen Wordpress
Dus zocht WebinarGeek naar een nieuwe back-end voor hun website die toekomstbestendig was. Wordpress was een potentiële kandidaat. De alles-in-een-oplossing zou snel live te krijgen zijn. Maar om te voldoen aan de wensen van WebinarGeek zou het systeem ook tot in de kern moeten worden aangepast. Daardoor vreesde WebinarGeek over een paar jaar tegen dezelfde problemen aan te lopen als nu. Er moest nu iets komen wat beter aansloot bij de groeiplannen van het bedrijf en wat daardoor dus langer mee kon.
Bij de developers van WebinarGeek leefde de vurige wens om een ‘headless’ CMS te kiezen. Een headless CMS levert alleen de back-end van het systeem, de front-end verbind je er vervolgens zelf aan. De keuze viel uiteindelijk op het headless CMS van Storyblok. Dit maakt slim gebruik van APIs waardoor ontwikkelaars tot in de verre toekomst zelf kunnen kiezen welke functionaliteit ze toevoegen.
De keuze voor headless
Maar 'headless' is geen alles-in-een-oplossing. Het is een losse back-end, dus moest WebinarGeek aan de slag om een eigen front-end te ontwikkelen. Deze bleef er hetzelfde uitzien als de bestaande site, maar dan losgekoppeld van het CMS. Daarvoor nam het bedrijf een nieuwe ontwikkelaar voor in dienst. Een flinke investering, maar wel eentje die uiteindelijk de moeite waard bleek.
Niet alleen bleek de developer namelijk één van de beste in zijn vak - dat geluk moet je soms hebben - ook is de website nu toekomstbestendig. De bezoekers zien nog dezelfde vertrouwde site, achter de schermen draait alles op een gloednieuwe, veel krachtigere motor. De bounce rate is met 12 procent gedaald. Deels is dat te danken aan een kortere laadtijd, anderzijds door de mogelijkheid om slecht presterende pagina's gemakkelijker te optimaliseren.
Internationale groei
Los van de flexibiliteit die het CMS geeft, biedt het ook een scala aan ingebouwde mogelijkheden. Marketeers zonder programmeerkennis hebben niet langer de hulp van developers nodig als ze bijvoorbeeld een totaal nieuwe pagina willen maken. Belangrijk voor een snelgroeiend bedrijf is dat internationaal gebruik ingebakken zit. Vertalen en lokaliseren van sites is eenvoudig, net als het gebruik van een internationale url-structuur.
De overstap naar het headless CMS van Storyblok was een flinke investering van tijd en energie. Maar voor WebinarGeek was dat de moeite waard. Door voor headless te gaan houdt WebinarGeek alle touwtjes zelf in handen en kan het de komende jaren onverminderd door groeien.
Dominik Angerer
Dominik Angerer is de CEO en co-founder van Headless CMS Storyblok. Daarnaast is hij tevens een web performance specialist en perfectionist. Na een loopbaan als full stack developer bij grote bureau’s heeft hij Storyblok opgericht in 2017.
foto: Felix Mittermeier / Pexels