Glocal met Patagonia
De hitterecords en bijzondere natuurverschijnselen als bosbranden en overstromingen vliegen ons weer om de oren. Dat leidt tot veranderend klantgedrag. Waar ik vroeger mijn kleren vooral kocht bij outlets kijk ik nu meer naar duurzaamheid. Ik gooi drie shirts weg en koop er één. Deze keer was dat een polo van Patagonia. Waarom? 'Think Global, Act Local' Glocal. Geen nieuw begrip, wel heel relevant – ook voor jouw bedrijf. Tips!
Voor mensen die Patagonia niet kennen: de heilige graal van betrokken bedrijven. Patagonia is van origine een Amerikaans outdoorkledingmerk dat sinds 1985 1% van de opbrengst aan natuurbehoud schenkt. De missie is 'we're in business to save our home planet.' Dat klinkt hoogdravend, maar ze maken het ook waar. Zo hebben ze inmiddels al meer dan 90 million dollar gedoneerd aan natuurbeschermingsorganisaties op lokaal niveau. En hebben ze een aparte organisatie opgericht die als doel heeft andere bedrijven te bewegen om ook in hun eigen gemeenschap het verschil te maken. Dat doen ze wereldwijd en samen met lokale organisaties. Glocal dus.
Een zijstap: dat begrip 'glocal' is natuurlijk tenenkrommend. Ik ben niet zo van woordspelingen, zelfs als ze goed bedoeld zijn. Zo kocht ik tegelijkertijd met de polo een zonnebril gemaakt van zeeplastic bij See2Sea. Toffe bril, maar de naam… Nog erger: toen ik deze ontving feliciteerden ze mij niet met 'sustainable eyewear', maar met 'seastainable eyewear'. Zucht. Deed me ook denken aan een vriend die bij tomatenfabrikant Red Star werkt. Verrukkelijke tomaten, maar het bedrijfsrestaurant heet 'Redstarant'. Vind ik echt niet kunnen… Tip 1: woordspelingen, doe het niet.
Maar terug naar Patagonia: ik ben zo’n consument die labeltjes leest. In het geval van Patagonia zijn die zeer doordacht – een combinatie van klantvriendelijkheid, duurzaamheid en activisme. De klantvriendelijkheid blijkt uit de 'IJzersterke Garantie' – je mag het product altijd terugsturen. En ze geven tips hoe je zelf kleine reparaties kan doen. Duurzaamheid blijkt onder meer uit hele praktische tips, zoals om minder te wassen. Activisme: op de verpakking staat een link naar Patagonia Actionworks. Dat levert een wereldkaart op, met je postcode kom je terecht bij lokale milieuorganisaties die je kan steunen.
Die 'lokale wereldkaart' maken is dan ook tip 2. Bij Make-A-Wish doen we dit ook: via onze Wish Maps kan je overal een lokale wens die je kan sponsoren terugvinden. Dat werkt. Dus zet niet alleen je lokale winkels, kantoren, of servicelocaties op de kaart, maar ook per locatie wat je doet voor de gemeenschap (mits je een goede duurzaamheids/CSR strategie hebt).
En tot slot tip 3: bespreek bovenstaande met je medewerkers. Vraag wat zij voor hun gemeenschap willen doen. Niet om dat als marketing te gebruiken, maar om de verbinding van je medewerkers met je bedrijf te borgen. Want die personeelstekorten, die blijven nog wel even, net als het opwarmen van de planeet, helaas. Doe er wat aan!
Niels Berndsen