Bijenkorf: 'Uitdaging om uit data de juiste klantinzichten te halen'
In aanloop naar het Marketing & Technology-evenement dat op 6 november aanstaande plaatsvindt, interviewde zustertitel MarketingTribune sprekers Marlies Staarink en Niels Reijmer over de strategie van retailer Bijenkorf. Zij lichten een tip van de sluier op over de technologische kansen en uitdagingen voor de organisatie.
Welke recente ontwikkeling op het gebied van marketing & technologie boeit jou momenteel het meest en waarom?
Staarink: ‘AI… blijft er straks niks meer geheim? Moeten wij als bedrijf onze marketing gaan richten op de Alexa’s van deze wereld?’
Reijmer: ‘Door data en AI is de rol van marketeers aan het veranderen. Marketeers zijn nu nog vaak verantwoordelijk voor de optimalisatie van een enkel marketingkanaal (SEA, affiliate). Met de huidige klantinzichten en beschikbare machine learning technieken moeten marketeers veel meer samen gaan werken om de beste klantreis samen te stellen.’
Marketeers zijn er in veel soorten, maar wat is dé specifieke eigenschap die iedere marketeer nodig heeft voor succes op het gebied van Marketing & Technologie?
Staarink: ‘Marketeers moeten creatief en analytisch zijn en dan specifiek de combinatie hiervan. Want klantinzichten moeten vertaald worden naar creatieve campagnes.’
Reijmer: ‘De marketeer moet in staat zijn om mee te kunnen denken over machine learning toepassingen en kunnen samenwerken met programmeurs en datascientists.’
Wat is de grootste uitdaging voor de marketeer anno 2018 en vooral op het gebied van technologie?
Staarink: ‘We beschikken nu over zoveel meer data. De uitdaging is om uit deze enorme hoeveelheid data de juiste klantinzichten te halen.’
Reijmer: ‘Het wordt steeds meer een uitdaging om op de hoogte te blijven van alle relevante machine learning ontwikkelingen en hoe we deze innovaties kunnen toepassen.’
Hoe voorkom je dat technologie marketing onpersoonlijk maakt?
Staarink: Technologie maakt marketing juist ultra persoonlijk. Alle diensten die je aanbiedt zijn speciaal op jou gericht.’
Reijmer: ‘Als het goed is ingericht, wordt marketing juist veel persoonlijker dankzij de technologie.’
Heb je zelf een positieve ervaring met technologie?
Staarink: ‘Als jonge moeder kom ik regelmatig vaak handen tekort. Wij hebben tegenwoordig thuis Alexa waarmee je o.a. muziek, verlichting en kooktimer kan aanzetten op het moment dat jij je handen vol hebt aan de baby.’
Reijmer: ‘De ontwikkelingen op het gebied van cloud computing hebben mijn werk een stuk leuker gemaakt. De reden is dat we nu bezig kunnen zijn met toepassen van techniek i.p.v. het in de lucht houden van de verschillende systemen.’
Welk merk is goed bezig met technologie en waarom?
Staarink: ‘Amazon steekt miljarden dollars in het ontwikkelen van nieuwe technologieën, zij zijn immers een technologiebedrijf. Maar wat ik bijzonder vind is de overname van Whole Foods door Amazon. Zo is Amazon in één klap een grote omnichannel speler en wordt het doen van je dagelijkse boodschappen steeds innovatiever.’
Reijmer: ‘Google heeft op een slimme manier een compleet software ecosysteem opgezet en is daarmee aanwezig op (bijna) elke telefoon, tablet en laptop. Ze beginnen steeds meer te doen met de inzichten die ze hieruit kunnen halen. Daarnaast zijn ze actief in bijna alle vormen van technologische ontwikkeling: van zelfrijdende auto’s tot gezondheidszorg. Ik ben benieuwd (en enigszins bezorgd) wat er gebeurt als ze steeds meer data en systemen aan elkaar gaan koppelen.’
Waarom mogen mensen jullie presentatie niet missen?
Staarink: ‘In deze presentatie geven we een kijkje achter de schermen. Hoe de Bijenkorf succesvol inspeelt op behoeften van de klant en daarmee steeds relevantere persoonlijkere ervaringen weet te bieden.’
Reijmer: ‘De Bijenkorf is succesvol als omni-channel speler door continue te blijven vernieuwen. Data en creativiteit combineren speelt hierbij een belangrijke rol.’
Klik hier voor meer informatie over Marketing & Technology.
- kunstmatige intelligentie
- data
- klantcontact
- MarketingTribune
- Marketing & Technology
- strategie
- AI
- Bijenkorf