Zappos wil functietitels schrappen
Zappos wil door middel van de invoering van een holacracy-systeem zijn interne bedrijfscultuur gaan aanpassen. De transformatie bij de Amerikaanse schoenenverkoper houdt onder meer in dat functietitels en managers komen te vervallen.
Door de toepassing van ‘Holacracy’ wil Zappos zich richten op het gedaan krijgen van werk, in plaats van op de mensen die de werkzaamheden afzonderlijk verrichten. De retailer deelt zijn 1.500 werknemers in vierhonderd verschillende ‘werkcirkels’ in. Elke cirkel heeft zijn eigen project en heeft als taak om dit project tot een succes te maken. Volgens het nieuwsmedium Quartz geloven voorstanders van het holacracy-systeem dat dankzij de cirkels de goede mensen automatisch op de juiste plek binnen het bedrijf terecht zullen komen. ‘Darwin zei al dat het niet de snelsten of de sterksten zijn die overleven, maar degenen die het meest in staat zijn te veranderen’, aldus Tony Hsieh, ceo Zappos.
Beste uitzicht voor de agents
De wens om een bedrijf zonder hiërarchie te hebben blijkt ook uit de naam die de leiddinggevenden binnen Zappos hebben: monkeys. De werknemers zijn onlangs ook verhuisd naar twee nieuwe gebouwen: de contactcentermedewerkers bezetten het ene gebouw, de directie het andere. ‘Onze agents hebben het beste uitzicht. Zij zorgen voor het goede contact met onze klanten en dat is een belangrijk aspect van ons merk’, verklaart Hsieh deze keuze.
De transformatie van de bedrijfscultuur moet eind dit jaar afgerond zijn.