‘Online data is niet beter dan offline data’
De hedendaagse klant koopt dwars door alle kanalen heen. Wil je dat gedrag begrijpen dan moet je de klant leren kennen. Door onderzoek te doen, een dag op de winkelvloer te gaan staan of door mee te draaien met de klantenservice. Dat adviseerde Fred Argir, VP Chief Digital Officer bij de Amerikaanse boekverkoper Barnes & Noble, woensdag in New York tijdens het retailevent NRF 2016. ‘Get your hands dirty.’
Datacollectie is een ander waardevol aandachtspunt, aldus de CDO. ‘Online data is niet beter dan offline data. Verzamel alles wat je kunt verzamelen. Parkeer het ergens en bedenk later wat je ermee wilt. Om te beginnen.’ Tijdens zijn keynote werd al snel duidelijk dat Argir niet graag over omnichannel praat. ‘Omnichannel is een business solution, geen technologie. De klant begrijpt helemaal niet waar je het over hebt. Het gaat over je merk en over de consument.’
Customer experience
De in-store beleving is dit jaar hét onderwerp van gesprek tijdens de Retail’s Big Show, schrijft Twinkle, zusterblad van CustomerFirst. Zo ziet het luxe cosmeticamerk Sephora kansen om de mismatch tussen klant en winkel de kop in te drukken. ‘De klant die een winkel binnenkomt, weet vaak al meer van de producten dan de winkelmedewerker. Met data en goede analyses moeten we klanten beter leren kennen dan ze zichzelf kennen. Zij komen in de winkel om geïnformeerd te worden, niet per se om te kopen. Dat hoeft ook niet. Die aankoop doen ze op een gegeven moment toch wel, zolang ze in de winkel maar een goede ervaring hebben gehad. Met iBeacons en onze loyalty-app verwacht ik dat we zover gaan komen’, stelt Savio Thattil, Chief Information Officer bij Sephora.
Donderdag 18 februari heeft in De Fabrique het event Data Driven Commerce plaats.
- CDO
- Barnes & Noble
- big data
- Sephora
- customer experience
- omnichannel
- in-store beleving
- datacollectie
- NRF
- Retail's Big Show
- CIO