KCC Eindhoven scoort 9,5
Inwoners van Eindhoven zijn zeer content over de gemeentelijke dienstverlening. Voor de balies op het Inwonersplein en het Callcenter 14040 steeg de klanttevredenheid in 2015 naar een 9,5. Ter vergelijking: voor de balies was het cijfer in 2013 een 7 en in 2014 een 8,1. De telefonische helpdesk scoorde in 2013/2014 een 7,3. De klanttevredenheid over het digitaal loket groeide van een 8,1 naar een 9.
De uitkomsten zijn gebaseerd op een meting volgens het ‘smiley systeem’ GovMetric van KlantinFocus. Bezoekers van bijvoorbeeld de balie kunnen op een zuil bij de uitgang aangeven wat ze vonden van de dienstverlening. Hetzelfde systeem wordt gebruikt bij 14040 en de formulieren van het digitaal loket. Een persvoorlichter laat weten dat afgelopen jaar in totaal 20.000 bezoekers een reactie achterlieten via het smiley systeem. ‘Daar zijn de cijfers op gebaseerd.' Op jaarbasis registreren zowel de balie als het contactcenter tussen de 205.000 en 245.000 klantcontacten. Naast een score konden respondenten ook adviezen, tips of andere feedback geven. Met deze input zijn diverse verbeteringen doorgevoerd en staan nog verdere verbeteringen gepland. Inwoners werden onder meer sneller geholpen aan de telefoon en aan de balie.
Wethouder Yasin Torunoglu is trots op deze prestaties. ‘Vooral op alle ambtenaren die zo hard werken om de Eindhovenaren zo goed mogelijk van dienst te zijn. Ook dit jaar stelt de gemeente weer alles in het werk om de goede resultaten uit 2015 te evenaren. De verbetering van de dienstverlening wordt vanaf 2016 ook bij andere onderdelen van de gemeente een belangrijk punt van aandacht.’
- feedback
- burgercontact
- klantinteractie
- gemeente Eindhoven
- KCC
- baliecontact
- telefonische helpdesk
- dienstverlening
- smiley systeem
- KlantinFocus
- GovMetric
- klantcontact