Facebook Messenger Platform uitgerust met chatbots
Facebook gaat bedrijven in staat stellen om geautomatiseerde customer support, e-commerce begeleiding en interactieve ervaringen te leveren via chatbots. Dat kondigde ceo Mark Zuckerberg dinsdag aan tijdens een presentatie in San Francisco over de toekomst van het sociale netwerk.
‘Niemand wil een app installeren voor elk bedrijf of elke dienst waar hij contact mee wil’, verklaart hij de actuele plannen. Door Messenger Platform naar voren te schuiven als direct communicatiekanaal voor klantcontact, verwacht Facebook bij te kunnen blijven bij chatconcurrenten als Kik, Line en Telegram, die stuk voor stuk over eigen chatbotplatforms beschikken. De betreffende dienst maakt het voor gebruikers onder meer mogelijk om bloemen te bestellen met behulp van een chatbot, evenals om linkjes of afbeeldingen te versturen.
De komende tien jaar zetten Zuckerberg en consorten volop in op ‘connectiviteit’. ‘Wij staan voor het verbinden van alle personen, we willen technologie ontwikkelen om alles met iedereen te verbinden.’
Customer journey
Salesforce kondigde direct na het verschijnen van de roadmap van Facebook ‘Salesforce for Messenger’ aan, een oplossing die ‘personalized engagement at scale with CRM data’ biedt. ‘Met Messenger Platform nodigt Facebook bedrijven uit om zich op nieuwe manieren aan hun klanten te verbinden’, aldus Alex Dayon, president and Chief Product Officer bij Salesforce. ‘Met Salesforce for Messenger kunnen organisaties eenvoudig hun activiteiten op Messenger Platform koppelen en zo meer diepgaande, meer gepersonaliseerde klantreizen creëren binnen de chatbeleving.’
- verbinden
- Messenger Platform
- Mark Zuckerberg
- Salesforce for Messenger
- klantcontact
- chatbots
- connectiviteit