Jeroen Bosch Ziekenhuis slaat digitale pad in
Het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) werkt vanaf aankomende vrijdag volledig digitaal en alle patiëntgegevens worden elektronisch bijgehouden. Patiënten kunnen thuis hun eigen gegevens inzien via de Mijn-omgeving.
In de jongste editie van GOV Magazine spreekt JBZ-bestuursvoorzitter Piet-Hein Buiting de verwachting uit dat er grote veranderingen in de zorg gaan plaatshebben in de nabije toekomst. ‘De hoofddiscussie van het nieuwe ziekenhuis is: Hoe sluit ik aan bij de patiënt in zijn thuissituatie met nieuwe zorgvormen die gaan ontstaan op basis van de combinatie van nieuwe technologie en daaruit voortkomende maatschappelijke trends? Het zal veel vragen van de souplesse van ziekenhuizen.’ Gezien de verscheidenheid aan omstandigheden in zorginstellingen is het volgens hem moeilijk om ervoor te zorgen dat al die situaties aan een bepaalde kwalitatieve standaard voldoen. ‘Maar als je een goed ICT-systeem hebt, en een goed accreditatiesysteem, en als je je basisroutines op orde hebt, dan kun je vanuit een stevige basis aansluiten bij de individuele patiënt.’
De bestuursvoorzitter van het Jeroen Bosch Ziekenhuis ziet gelijkenissen tussen de huidige veranderingen in de zorg en de veranderingen zoals die door moderne technologieën zijn ontstaan in de reisbranche, in de retail en in de bancaire sector. ‘Een belangrijke reden waarom ziekenhuizen bestaan, ligt in het feit dat je mensen met bepaalde kennis en apparatuur met een bepaalde functie in een gebouw bij elkaar brengt. Zodat daar aan de patiënt het 'product' gezondheidszorg kan worden geleverd. De technologie die er nu aan zit te komen, maakt het mogelijk om dat van elkaar los te koppelen. Een gesprek met je arts kan plaatsvinden via Skype, Facetime of chat, je hoeft daarvoor niet fysiek bij je arts op bezoek te gaan’, schetst Buiting.
- Piet-Hein Buiting
- Skype
- Jeroen Bosch Ziekenhuis
- patiëntcontact
- elektronisch patiëntendossier
- Facetime
- JBZ
- Mijn-omgeving selfservice
- digitale patiëntervaring