NS verbetert consumentinformatie
Op aandringen van Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de Nederlandse Spoorwegen de informatie aan consumenten aangepast aan de wettelijke regels. Om sommige punten was die onjuist of onduidelijk, volgens de toezichthouder. Met name de informatie over het opzeggen van abonnementen voldeed niet.
‘Het is in het belang van consumenten dat consumenten via de website duidelijk worden geïnformeerd. Alleen dan kunnen zij bewuste keuzes maken. Ook over het beëindigen van hun abonnement’, aldus ACM-bestuurslid Anita Vegter.
Interventie
De openbaar vervoerder is op de volgende punten aangesproken:
- NS informeerde consumenten niet duidelijk over de voorwaarden van het abonnement, waardoor consumenten dachten dat NS een jaarabonnement telkens stilzwijgend met één jaar verlengde.
- Het OV-bedrijf hield consumenten vervolgens soms aan een opzegtermijn van meer dan een maand. Volgens de wet mag de opzegtermijn bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd maximaal één maand bedragen en moet de consument op elke gewenste dag kunnen opzeggen.
- Voldeed niet aan alle informatieverplichtingen. Zo werden consumenten niet volledig geïnformeerd over de cookies die NS op haar website gebruikte en was de informatie over de toeslag voor sommige treinen niet transparant.
Inmiddels is de betreffende website op al deze punten aangepast.
- transparantie
- toezichthouder
- Autoriteit Consument & Markt
- abonnement stopzetten
- informatieverstrekking
- cookies
- NS
comments powered by Disqus