Oxxio introduceert energiecoach ‘O’
Energieleverancier Oxxio gaat middels O, de vandaag gelanceerde ´next level´ chatbot, de interactie met (niet-)klanten aan. O analyseert het energieverbruik én geeft gebruikers extra uitleg over de Oxxio-app en energiekosten.
‘O is de persoonlijke energiebuddy van de gebruiker’, vertelt Joos Luteijn, manager Digital van de merken Eneco, Oxxio en WoonEnergie. Met deze chatbot meent de energieleverancier op een geheel nieuwe wijze invulling te geven aan de relatie met zijn gebruikers. ‘Afhankelijk van het energieverbruik en app-gebruik wordt gebruikers interactie op maat geboden, aldus Luteijn. ‘Als je inspeelt op de behoefte en die vertaalt naar relevante mobiele diensten, kun je hiermee de klantrelatie verstevigen en het voor klanten steeds makkelijker maken. De introductie van O is daar een voorbeeld van. Bovendien wordt O steeds slimmer. Complexe algoritmes zetten grote hoeveelheden onoverzichtelijke data om naar gebruiksvriendelijke en bruikbare informatie. Op deze manier kan O zichzelf continu verbeteren en doorontwikkelen. Op korte termijn zal het mogelijk zijn om het energieverbruik nog nauwkeuriger te analyseren, zodat de gebruiker nog beter grip heeft op de kosten. Tevens kunnen gebruikers in de nabije toekomst O vragen stellen. En als vervolgstap zien wij ook een stap naar platformen als Siri van Apple of Facebook Messenger.’
Zowel klanten als niet-klanten kunnen middels een datagedreven dialoog sturen op hun energieverbruik en de daarbij horende kosten. De chatbot is ontwikkeld in samenwerking met CX Company en digital agency TamTam.