Bynco: Webshop voor auto’s
Start-up Bynco (Buy Your Next Car Online) wil naar eigen zeggen de ondoorzichtige occassionmarkt innoveren. Zodoende maakt het bedrijf het voor mensen nu mogelijk om online een tweedehands auto’s uit te zoeken, via iDeal te betalen en de aankoop nog dezelfde week thuis te laten bezorgen.
‘We zijn de eerste webwinkel voor auto's’, verzekert Jeroen Veldman, general manager van Bynco. ‘In de markt van gebruikte auto's is in ons land al decennia lang weinig tot niets gebeurd op het gebied van innovatie. We geloven dat dit de nieuwe manier is voor consumenten om (jong) gebruikte auto's te kopen.’ De start-up stelt zich tot doel een einde te maken aan het ondoorzichtige koopproces van tweedehands auto’s. ‘We zijn het met z'n allen heel gewoon gaan vinden dat je moet onderhandelen over de aankoopprijs van een tweedehands auto en nooit zeker weet of je een goede deal hebt gemaakt. Ook vinden we het heel normaal dat de auto waarin je een proefrit maakt nog niet technisch gekeurd is. Dat gebeurt pas nadat je de auto koopt. Zodat de dealer geen onnodige kosten maakt vooraf’, aldus Veldman kritisch.
360 graden
Bynco, dat is voortgekomen uit de AutoBinck Group, kiest er voor om gebruikssporen van een auto niet weg te poetsen maar juist te tonen. ‘Op onze 360-graden foto’s kun je alles zien wat je wilt zien. Niet alleen ieder krasje in de lak, maar zelfs de geur in de auto is gedocumenteerd.’ Bij ieder autotype staan zowel de plus- als minpunten beschreven. Verder zijn alle auto's die op de betreffende webshop te koop staan, technisch gekeurd door onafhankelijke specialisten van DEKRA. Het onderzoeksrapport is standaard te downloaden bij iedere aangeboden auto.
Proefperiode
In plaats van de korte proefrit bij de dealer, krijgt de koper de auto 14 dagen op proef. Bevalt de auto niet, dan kan de auto retour (‘zonder lastige vragen’) en krijgt de koper het volledige aankoopbedrag terug. ‘Bij veel dealers zitten er addertjes onder het gras. Rijklaarmaakkosten, afleverkosten en garantiekosten komen vaak bovenop de bij klanten bekende vraagprijs’, stelt Veldman. Bynco voorkomt zulke verassingen door te werken met een vaste prijs. De 180 dagen garantie en het thuis afleveren is inclusief. ‘Wij kunnen onze scherpe en eerlijke prijzen neerzetten, omdat we goed kunnen inkopen en geen dure showrooms hoeven te financieren van de opbrengst’, verklaart de webwinkelmanager. De eerste maanden van Bynco komen in het teken te staan van feedback krijgen van kopers en bezoekers over eventuele verbeteringen, plus de verdere vergroting van het online aanbod naar ‘enkele honderden auto’s’.
Lees ook: Nissan verkoopt auto via Twitter
- optimalisatie
- klantenservice
- AutoBinck Group
- webshop voor auto's
- klantbeleving
- Bynco
- Nederlandse primeur
- start-up
- transparantie
- klantfeedback