Maar 850.000 calls voor Belastingtelefoon

Maar 850.000 calls voor Belastingtelefoon
  • 2 mei 2017
  • Redactie

Medewerkers van de Belastingtelefoon hadden het afgelopen twee maanden betrekkelijk rustig. Tussen 1 maart en 1 mei ontvingen zij 850.000 telefoontjes met vragen over de aangifte inkomstenbelasting. Een jaar geleden lag die hoeveelheid nog op 1,2 miljoen calls.

Een verklaring voor deze forse daling is dat de fiscus steeds meer gegevens zelf vooraf invult. Ook zijn de hulpteksten op het formulier uitgebreid en aangepast, aldus een woordvoerster van het ministerie van Financiën. De meeste vraagstukken hadden betrekking op de eigen woning en aftrekposten als studie- of zorgkosten.

Zesbaanssnelweg
Nog maar één procent van de belastingplichtigen deed aangifte op papier, 99 procent kwam online binnen. Dat leidde alleen op de eerste dag tot drukte op de website, verder verliep het elektronisch verkeer op rolletjes. Volgens de Belastingdienst is dat te danken aan de uitbreiding van de capaciteit van het systeem, van een ‘vierbaans- naar een zesbaanssnelweg’. Vier procent van de online-aangiften kwam binnen via de app.

Lees het coverartikel in CustomerFirst (02-2017) voor de ins & outs aangaande de callreductie bij de Belastingtelefoon. Recent waren mysteryshoppers van de Consumentenbond weinig te spreken over de kwaliteit van de telefoongesprekken bij de overheidsdienst. De prestaties van de Belastingtelefoon waarderen zij met een kwaliteitsbeoordeling van een 5,3.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link