Nieuwe messengerdienst voor patiëntoverleg

Nieuwe messengerdienst voor patiëntoverleg
  • 2 juni 2017
  • Redactie

Digitale dienstverlener ZorgDomein heeft deze week een nieuwe zorgmessenger geïntroduceerd die huisartsen, specialisten, apothekers en andere geregistreerde zorgverleners in Nederland met elkaar in contact brengt. De dienst, ZorgDomein Patiëntoverleg genoemd, stelt zorgverleners in staat veilig en efficiënt over patiënten overleggen en informatie delen via hun smartphone of computer.

Het systeem komt landelijk kosteloos beschikbaar. ZorgDomein stelt dat vrijwel alle huisartsen, grote tweedelijns zorginstellingen en ook steeds meer eerstelijns praktijken bij hen zijn aangesloten. ‘Patiëntoverleg is ideaal voor overleg met de specialist over gevallen die geen spoed hebben’, zegt de Rotterdamse huisarts Maartje Reijers. ‘Je staat niet in de wacht en kunt op jouw moment contact zoeken of reageren. Patiëntoverleg is ook een veiliger en handiger alternatief voor overleg met zorgverleners in de buurt, zoals apothekers en met wijkteams.’

Pilotproject
De afgelopen maanden is in de regio’s Rotterdam en Nijmegen een pilot uitgevoerd. Inmiddels werken daar zo’n 500 huisartsen, apothekers en andere zorgverleners met het systeem. Ook specialisten zijn er positief over, bericht het bedrijf. Kinderarts Kees Aleman van het Rotterdamse Ikazia Ziekenhuis: ‘Patiëntoverleg is een prettige manier van overleggen met de huisarts: ik krijg de patiëntgegevens erbij en kan de vraag op mijn gemak beantwoorden. Aan de telefoon moet ik altijd ter plekke antwoord geven, soms zelfs bij een patiënt aan het bed. Dat komt de zorg niet ten goede.’

Volgens huisarts Reijers zorgt de nieuwe messenger niet voor een overvloed aan berichten: ‘Je stelt alleen zakelijke, werkgerelateerde vragen. En er zit ook een ‘uitknop’ op Patiëntoverleg. Dan ben je even niet beschikbaar. Klaar.’

comments powered by Disqus