Twentse politiepilot met social media succesvol
De politie wil binnen de komende drie jaar een landelijk dekkend netwerk op social media hebben. Een pilot in de regio Twente, waar een webcareteam kanalen als Twitter en Facebook monitort, leidt tot positieve reacties.
In de gemeenten Borne, Enschede, Haaksbergen, Hengelo en Hof van Twente houden twintig agenten zich bezig met het beheer van sociale kanalen. Uiteindelijk moeten in september alle veertien gemeenten in de regio aangesloten zijn op het in Hengelo gesitueerde team. Doel is om het serviceniveau te verhogen door vragen en klachten van burgers snel en adequaat af te kunnen handelen. Ook opmerkingen buiten de accounts van de politie, zoals een klacht over de dienstverlening, kunnen worden beantwoord.
Daarnaast biedt het project een kans om mogelijk strafbare feiten te signaleren en op te sporen. Tegenover dagblad Tubantia stelt districtschef Janny Knol: ‘We zullen daar zorgvuldig mee omgaan, ook om privacyoverwegingen. Als iemand zich op sociale media op een bepaalde manier onwenselijk gedraagt, dan heeft natuurlijk onze aandacht.’
Aansluiting met de samenleving
Inmiddels zijn er ook succesverhalen te melden. Zo werd afgelopen week een tienermeisje uit Enschede opgespoord dat aankondigde zelfdoding te willen plegen. Omdat ze via Instagram contact had gezocht met het socialmediateam, kon ze worden geholpen. ‘We willen aansluiting met de samenleving. De burger verwacht dat van ons’, zegt Ron de Milde, bij de politie verantwoordelijk voor de toepassing van nieuwe media, tegenover de Telegraaf.
De inzet van social media is vooral bedoeld voor situaties waarin de politie niet binnen 30 minuten ter plaatse hoeft te zijn. Bij spoed moet er gewoon 112 gebeld worden. Ook is het telefoonnummer 0900-8844, waarvan de bereikbaarheid nog te wensen overlaat, beschikbaar voor overige meldingen.
- social media
- service
- dienstverlening
- Haaksbergen
- webcare
- Enschede
- Hof van Twente
- Hengelo
- Janny Knol
- Twente
- politie
- Ron de Milde
- Borne