Patiënt benut e-consult amper
Hoewel huisartsen en medisch specialisten steeds vaker de mogelijkheid bieden om per e-mail of via een website vragen te stellen, maken zorggebruikers in de praktijk maar weinig gebruik van e-consults. Dat blijkt uit de actuele resultaten van de jaarlijkse Nictiz NIVEL eHealth-monitor.
Meer dan zeshonderd respondenten hebben de vragenlijst ingevuld. Voor de ondervraagde patiënten is het voornaamste bezwaar van e-consults een gebrek aan persoonlijk contact. Daarbij zijn er minder mogelijkheden om door te vragen. Opmerkelijk is dat mensen die het digitale raadplegen zelf hebben uitgeprobeerd positiever zijn dan mensen die er geen ervaring mee hebben.
Prettig aspect van een e-consult is dat patienten dit kunnen doen op een moment dat het hen uitkomt. Tevens hebben ze dan meer tijd om na te denken over de vraag die zij willen stellen.
Klik hier voor het rapport.
- patiëntinteractie
- eHealth-monitor
- NIVEL
- onderzoek
- contactkanaal
- zorgverleners
- e-consult
- patiëntbehoefte