Europese ceo's afwachtend tegenover digitale strategie
Terwijl 75 procent van ceo’s wereldwijd vol zelfvertrouwen is over hun digitale strategie, ligt dat percentage in continentaal Europa lager, met 66 procent. Ook heeft digitale transformatie een minder hoge prioriteit in Europa dan wereldwijd. Dat zijn enkele resultaten uit een onderzoek van de Economist Intelligence Unit (EIU) in opdracht van BT.
400 ceo’s in 13 landen, waaronder Nederland, zijn hiervoor ondervraagd. De algehele tendens is dat continentaal Europa achterloopt op de rest van de wereld als het gaat om digitale transformatie en cybersecurity. Zo wordt ‘gebrek aan technologische vaardigheden’ door 52 procent als de belangrijkste barrière gezien voor digitale transformatie, tegenover 40 procent wereldwijd. Ook ziet 35% van de ceo’s in continentaal Europe cybersecurity als een ‘noodzakelijk kwaad’ en ligt dit percentage wereldwijd op 22 procent.
Digitale klantervaring
Ook stelt 79% van de ceo’s wereldwijd dat zij nu al een ‘goede’ of ‘uitstekende’ digitale klantervaring bieden, waarbij continentaal Europa achterloopt met 69,5%. In aansluiting daarop heeft 65% in Europa vertrouwen in de digitale ervaring van hun medewerkers, tegenover 79% wereldwijd.
In het algemeen loopt 86 procent van de ceo's tegen hindernissen aan bij het leveren van de ideale infrastructuur waarop hun digitale programma's vertrouwen. Ze identificeren inflexibele technologie (43 procent), gebrek aan technologische vaardigheden (40 procent) en zorgen over beveiliging (39 procent) als de belangrijkste obstakels bij het bouwen van een betere digitale infrastructuur. Betere integratie, betrouwbaarheid, beveiliging en kosteneffectiviteit zouden nodig zijn om de infrastructuur te realiseren waar het digitale bedrijf van de toekomst op kan vertrouwen.
Technologische trends
Volgens het onderzoek zijn het Internet of Things (IoT), cloudcomputing, mobiele technologie en sociale media belangrijke technologische trends die de komende twee tot drie jaar waarschijnlijk de grootste impact op organisaties zullen hebben.
De Nederlandse ceo van BT Global Services, Bas Burger, reageert: ‘Dit bevestigt dat digitale transformatie een belangrijk onderwerp is geworden op de bestuursagenda. Het laat ook zien dat ceo’s over de hele wereld gebrek aan vaardigheden hebben, evenals gebrek aan inzicht in wat klanten en medewerkers echt willen of nodig hebben. Ook zien ze beveiliging zals de voornaamste hindernissen bij het leveren van een optimale digitale ervaring. Het is interessant dat dit voornamelijk menselijke factoren zijn, het onderstreept dat digitale transformatiestrategieën altijd mensgericht moeten zijn.’
- Internet of Things
- cybersecurity
- cloudcomputing
- digitale strategie
- BT
- klantervaring
- social media
- Global Services
- onderzoek
- Bas Burger
- digitale transformatie
- mobiele technologie
- digitalisering