‘Digitale transformatie is voorwaarde superieure klantbeleving’
Volgens 81 procent van het bedrijfsleven geldt digitale transformatie als voorwaarde voor superieure klantervaring. Dat meldt de Vereniging Nederlandstalige SAP-gebruikers (VNSG) na onderzoek onder ruim 100 SAP-gebruikers.
Ook stelt 40 procent dat operational excellence een belangrijke reden is om te investeren in digitale transformatie. Andere beweegredenen zijn de toekomstbestendigheid van het bedrijf (28%) en de inzet van data voor bedrijfsvoering (14%). Om succesvol digitaal te transformeren is het integreren van het applicatielandschap een vereiste (43%). Datzelfde geldt voor het creëren van een innovatieve cultuur (28%) en de realisatie van real-time datauitwisseling (18%), zo meldt de vereniging.
Afwachten
Ondanks dat digitale transformatie een veelbesproken onderwerp is, hebben weinig organisaties de behoefte voorop te lopen op dit gebied. Bijna de helft van het bedrijfsleven haakt liever aan na de eerste ervaringen binnen het vakgebied (49%) of wacht zelfs zolang mogelijk, met het oog op First Time Right (14%).
Rob van der Marck, directeur van de VNSG, snapt die afwachtendheid: ‘De behoefte aan eerste ervaringen binnen het eigen vakgebied van organisaties voordat zij de stap naar de digitale transformatie zetten is begrijpelijk. Veel organisaties gaan toch liever de koplopers achterna. Wel zien wij ook bedrijven die júist de eerste willen zijn. Het voordeel van een first-mover is dat ze een voorsprong hebben en daardoor een belangrijk deel van de markt voor zich kunnen winnen.’
- operational excellence
- SAP
- bedrijfsvoering
- Rob van der Marck
- digitale transformatie
- data
- VNSG
- klantbeleving