Bedrijven implementeren massaal Google Assistant
Google introduceert vandaag de Nederlandse uitvoering van spraakherkenningssoftware Google Assistant. Veel bedrijven springen hier direct op in en implementeren de nieuwste service van de techgigant. Onderstaand een kort overzicht van de eerste geluiden omtrent de technologie.
Energieverbruik
Klanten van energiemaatschappij Eneco kunnen vanaf vandaag via Google Assistant vragen stellen over hun energiezaken en inzicht krijgen in hun energieverbruik. De maatschappij zegt dat de voice assistant in de toekomst een adviseur moet zijn voor klanten, die proactief helpt bij alle energie gerelateerde zaken. ‘Er is een ongekende wereld aan digitale en slimme mogelijkheden en binnen de huidige ontwikkelingen wordt het echt voor iedereen mogelijk om hieraan mee te doen’, aldus Albert de Koning, marketingmanager bij het bedrijf.
Vluchten checken
KLM biedt reizigers middels Google Assistant de mogelijkheid om via de spraakherkenningstechnologie vluchten op te zoeken en te vergelijken. KLM implementeert de technologie in zijn ‘Blue Bot’: de digitale assistent van de maatschappij die via kunstmatige intelligentie werkt. Over de implementatie van Google Assistant verklaart Pieter Groeneveld, Senior VP Digital Air bij Air France – KLM, dat spraaksturing de wereld in rap tempo gaat veranderen. ‘De consument vindt en gebruikt voice-toepassingen steeds vaker in het dagelijks leven. KLM wil aanwezig zijn op de platformen waar haar klanten zijn, en dat betekent automatisch ook op een platform als de Google Assistent.’
Deals van de dag
Consumenten kunnen MediaMarkt’s deal van de dag vanaf vandaag opvragen via Google Assistant, waarna het product direct te bestellen is. Geïnteresseerde klanten kunnen via de spraakherkenning ook informeren naar openingstijden en routes naar een fysieke vestiging. Met de implementatie wil de retailer inzetten op Smart Home-oplossingen. Ken Fontijn, Chief Digital Officer bij MediaMarkt, ziet kansen voor deze vorm van service. ‘Als marktleider in consumentenelektronica willen wij de consument inspireren en leren hoe die het meest uit Smart Home-toepassingen kan halen. Dat is dus meer dan de verkoop van producten, het is ook advies. Bijvoorbeeld over het verbinden van een product met andere apparaten in huis.’ Ook bol.com speelt in op de lancering van Google Assistant: met een pilot kunnen gebruikers van de app met de spraaktechnologie producten zoeken.
Centraal Beheer, Essent, ING, KRO-NCRV, NOS, NPO, Qmusic, Rabobank, Rituals, Unilever en Albert Heijn doen vandaag ook uit de doeken Google Assistant te implementeren.
- serviceverlening
- KLM
- Eneco
- bol.com
- service
- voice assistant
- Google Assistant
- CSM
- klantbeleving
- MediaMarkt