Nederland als AI-achterloper

Nederland als AI-achterloper
  • 21 november 2018
  • Redactie

De implementatie van kunstmatige intelligentie staat in Nederland nog in de kinderschoenen: 9% van de onderzochte Nederlandse bedrijven zet AI-technologie in, tegenover het wereldwijde gemiddelde van 16% van de organisaties.

Capgemini-onderzoekers keken onder meer naar de inzet van natural-language generation, machine- en deep learning en video- en chatbots binnen bedrijven wereldwijd. 43% van de respondenten zegt dat het toepassen van kunstmatige intelligentie als doel heeft om de kwaliteit van de producten en diensten te verbeteren. Vervolgens wordt het vergroten van medewerkersproductiviteit als streven genoemd (37 procent). Als afsluiter van de top 3 noemen de bedrijven dat ze de klanttevredenheid willen verbeteren, met 36 procent.

Rolmodellen in automatisering
Amerika is met 26 procent volgens het consultancybedrijf koploper op het gebied van AI-inzet, gevolgd door Frankrijk (21%) en Duitsland (17%). Capgemini adviseert L’Oreal en Harley Davidson als voorbeelden te zien in de sector. Eerstgenoemde multinational gebruikt immers spraakherkenningssoftware en chatbots om de klantenservice te automatiseren.


comments powered by Disqus