Telemarketing volledig in de ban?
De Consumentenbond wil dat het kabinet een totaalverbod doorvoert op telefonische verkoop. Volgens de belangenvereniging en de ACM komen er te vaak misstanden voor. Met name incassobureaus zetten consumenten telefonisch onder druk.
Naar aanleiding van een waarschuwing van Autoriteit Consument & Markt wil de Consumentenbond hardere maatregelen om de positie van de consument te versterken. Deze week alarmeerde de Autoriteit Consument & Markt over een netwerk aan malafide incassobureaus die consumenten onder druk zetten om onterechte rekeningen te betalen. Zij hanteren vaak een agressieve werkwijze. De klachtenregen van consumenten leidt ertoe dat de Consumentenbond concrete stappen wil ondernemen om deze incassobureaus preventief tegen te houden.
Verplicht register
‘Een verbod op telemarketing voorkomt dat de bedrijven voor wie de incassobureaus werken consumenten telefonisch kunnen benaderen. Daarnaast kan iedereen nu een incassobureau beginnen’, stelt Olof King, directeur belangenbehartiging bij de Consumentenbond. ‘Een verplicht incassoregister helpt om eisen te kunnen stellen aan de kwaliteit van de incassobureaus. En het maakt de aanpak van bureaus die zich niet aan de regels houden eenvoudiger.’
In oktober 2018 trok staatssecretaris Mona Keijzer al aan de spreekwoordelijke telemarketingbel: ‘Uit onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de consumenten zich hieraan ergert.’ Het ministerie van Economische Zaken & Klimaat gaf toen aan ongevraagde telemarketing te willen verbieden en daarmee de positie van de consument te verstevigen.
- klachten
- consumentenbelang
- telemarketing
- ministerie van EZK
- Code Telemarketing
- Consumentenbond
- consumentenbescherming
- ACM