Noord-Hollandse taalmetamorfose
Noord-Holland is de eerste provincie die zich inzet voor duidelijke en begrijpelijke communicatie met de burgers. De Direct Duidelijk-deal moet meer vertrouwen opwekken onder bewoners.
Met het tekenen van de Direct Duidelijk-deal is de provincie verplicht zich aan drie principes te houden, waarin centraal staat dat de plaatselijke overheden duidelijker moeten communiceren. Tien basisregels vormen de leidraad in betere communicatie: van een heldere structuur tot doelgroepgerichte taal. Ook moeten ambtenaren communiceren met korte zinnen, actiever schrijven, afkortingen voluit schrijven en gebruik maken van een spellingscontrole. Medewerkers van de provincie worden ondersteund in de communicatieomslag.
Burger aan het roer
De uitrol van de ‘nieuwe taal’ begint bij het aanpassen van standaardbrieven waar de meeste klachten over binnenkomen. Uit klantonderzoek bleek volgens de provincie namelijk dat de brieven als te formalistisch en niet helder werden ervaren. ‘Dat was voor ons voldoende aanleiding om een traject te starten om het schriftelijke taalgebruik te verbeteren.’
De deal waar Noord-Holland zich aan committeert is een initiatief van het Netwerk Begrijpelijke Overheid (NBO), bestaande uit het ministerie van BZK en de Nederlandse Taalunie.
- klantcontact
- burgercontact
- doelgroepgericht
- Nederlandse Taalunie
- Direct Duidelijk
- nieuwe taal
- ministerie van BZK
- klachtonderzoek
- communicatie