Amazon niet verplicht tot telefonische klantenservice
Amazon is niet verplicht om telefonisch bereikbaar te zijn voor consumenten, zolang klanten andere contactmogelijkheden hebben om hulp te vragen. Het Europees Hof van Justitie doet deze uitspraak naar aanleiding van de Duitse consumentenbond die juridische stappen ondernam tegen de retailer.
De Duitse Federale Unie van Consumentenorganisaties en Verenigingen stapte onlangs naar de rechter omdat Amazon de Duitse wetgeving niet zou nakomen. Per wet worden organisaties verplicht gesteld bij verkoop op afstand een telefonische hulplijn te bieden aan consumenten.
Voldoende contactkanalen voor klantenservice
Het Europees Hof verwierp de bezwaren van de Duitse vakbond, meldt Reuters. ‘Een e-commerceplatform als Amazon is niet verplicht om in alle gevallen een telefoonnummer beschikbaar te stellen aan consumenten vóór het sluiten van een contract.’ Amazon is verplicht consumenten een communicatiekanaal aan te bieden ‘waarmee ze snel contact kunnen opnemen en efficiënt kunnen communiceren’.
Amazon verwelkomt het besluit met open armen, en reageert er zeker van te zijn dat de terugbelservice snel, efficiënt en klantgericht is en de e-retailer voldoende communicatiemogelijkheden biedt voor consumenten.
Lees voor meer informatie dit eerdere artikel over Amazon en het bieden van Nederlandstalige klantenservice.
- consumentenbelang
- communicatie
- telefonisch contact
- Amazon
- compliance
- Europees Hof van Justitie
- communicatiekanaal
- Duitsland
- telefonie
- contactmogelijkheid
- klantcontact
- klantenservice