De hype der chatbots
24/7 bereikbaar zijn voor je klanten door een machinale agent aan het werk te zetten? Bedrijven zijn verwoed bezig met het implementeren van chatbots. Dit aantal zal nog flink stijgen: recent verschenen onderzoek toont aan dat de conversational AI-platformmarkt met een derde zal groeien tot 2025.
Analyse van onderzoeksbureau Research & Markets toont aan dat chatbots en virtuele assistenten voornamelijk worden ingezet voor persoonlijke assistentie, klantondersteuning en medewerkersbetrokkenheid. Deze markt zal volgens de onderzoekers tot 2025 met 32,4% groeien, door de toename van het aantal berichtenapps en spraakassistenten. Het leeuwendeel van de organisaties die VA’s en chatbots inzet doet dit om de concurrentie voor te blijven, aangezien klanten een voorliefde hebben voor chat als communicatiemiddel.
Groten der aarde
Noord-Amerika was in 2018 volgens het onderzoek verantwoordelijk voor het grootste deel aan conversational AI-platformen. Daarentegen zal de markt het hardst stijgen in de regio Azië-Pacific. De belangrijkste leveranciers van VA-oplossingen zijn Google, Microsoft, WAS, IBM, SAP en Nuance.
In dit artikel lees je meer over hoe start-up Embot.ai de belofte wil waarmaken van een Nederlandse conversatie, voor de volgende generatie chatbots.
- robots
- VA
- virtual assistant
- medewerkersbetrokkenheid
- chatbots
- machine
- bots
- Research en Markets
- technologie