Sociaal solliciteren in de lift
Tweederde van de jongeren van 18 tot en met 34 jaar is bekend met solliciteren via social mediakanalen als Snapchat, Instagram en Facebook. Onder laagopgeleiden is deze vorm twee keer zo populair als onder hoogopgeleiden.
Recruitmentspecialist Pro Contact, die vorige maand bekend maakte de eerste vestiging in België te gaan openen, deed onder zo’n duizend Nederlanders onderzoek over de effectiviteit van online campagnes. De resultaten tonen aan dat vijf procent van de respondenten regelmatig via social media solliciteert. De helft van de Nederlanders vindt deze vorm van solliciteren vernieuwend; 47% van de respondenten noemt het gebruikersgemak als een pluspunt.
Sociaal rekruteren: dé klantcontactoplossing?
‘Zeker voor markten met krapte is het belangrijk om te werven waar de doelgroep zich meerdere malen per dag bevindt en het zo makkelijk mogelijk te maken voor de sollicitant’, aldus Noud Baijens, directeur van Pro Contact. In zijn eerdere gastblog, over sociaal rekruteren, vertelde hij: ‘Het tekort aan medewerkers is zo nijpend dat sommige bedrijven opdrachten niet aannemen wegens capaciteitsproblemen. Met behulp van een inbound recruitmentstrategie draai je als het ware het sollicitatieproces om. Je benut het bereik van social media – Facebook en Instagram – en zorgt dat sollicitanten jouw kant op komen, in plaats van andersom.’
- recruitment
- Pro Contact
- werving en selectie
- capaciteit
- social media
- medewerkersgericht
- sociaal solliciteren
- sociaal rekruteren
- vacatures