030 neemt volgende stap in dienstverlening
Op de weg naar bereikbaarheid en toegankelijkheid voor alle burgers, zet de gemeente Utrecht een online gebarentolk in. ‘We willen als gemeente niet alleen begrijpelijk, maar ook toegankelijk zijn voor iedereen.’
Doven en slechthorenden in Utrecht kunnen de digitale gebarenhulp inschakelen via de website van de gemeente. De teleknop op de site staat in contact met het KCC van de gemeente Utrecht. Vervolgens kan de inwoner via gebarentaal of via de chatfunctie vragen stellen. ‘Doven en slechthorenden kunnen nu ook bij ingewikkelde vragen of verzoeken met de gemeente praten, zonder dat ze zelf een tolk hoeven in te schakelen’, aldus wethouder Publieksdienstverlening Linda Voortman tegenover DUIC.
Dienstverlening naar een volgend niveau
KCC-manager Jaap Versloot lichtte onlangs in een interview toe dat de gemeente de ambitie heeft om zich verder te ontwikkelen op het gebied van service. De burger wordt betrokken bij de inrichting van de dienstverlening – een experiment dat zich momenteel nog in de pilotfase begeeft. ’Je kunt zelf in een bubbel zitten in de veronderstelling dat jouw dienstverlening en bereikbaarheid op orde zijn, maar je moet dit wel testen voordat je de mensen vergeet die hier niet in meekomen.’
- KCC Utrecht
- Utrecht
- gemeente Utrecht
- burgercontact
- KCC
- klantcontact
- dienstverlening
- burgergericht
- bereikbaarheid