Nederlander staat niet te springen om review
Denen en Nederlanders blijken veel minder waarde te hechten aan online reviews dan consumenten uit Latijns-Amerika en het Midden Oosten. 1 op de 10 laat een productkeuze beïnvloeden door een positieve review, blijkt uit recent grootschalig onderzoek. Merkloyaliteit is volgens onderzoekers één van de belangrijkste redenen.
Simon-Kucher & Partners ondervroeg wereldwijd meer dan 6.000 consumenten over hun houding ten opzichte van online reviews. Waar deze week nog een onderzoek werd gepubliceerd waaruit blijkt dat 6 op de 10 Nederlanders online reviews vertrouwt, toont dit internationale rapport aan dat de Nederlandse consument niet zo happig is op online beoordelingen. Peter Kerkhof, hoogleraar Social Media aan de VU Amsterdam, verklaart dat in Latijns-Amerika en in het Midden-Oosten consumentenreviews als veel belangrijker worden gezien. ‘Nederlanders zijn individualistisch ingesteld, waardoor de mening van anderen er minder toe doet. Hierdoor hebben we dus minder de behoefte bij een aankoop eerst te checken wat anderen vinden.’
Loyale Hollanders
In andere landen is het daarnaast gebruikelijker om meer te betalen voor een product of dienst waar goede recensies over zijn geschreven. Het internationale gemiddelde ligt op 19%, tegenover het Nederlandse gemiddelde van 9%. Volgens de onderzoekers stappen Nederlandse consumenten niet snel over wanneer ze een favoriet product of een voorkeur voor een dienstverlener hebben. 63% van de Nederlanders zegt merktrouw te blijven, ongeacht de reviews. Simon-Kucher & Partners’s senior director Jos Eeland voegt toe: ‘Zeker in Nederland is merkloyaliteit dus een cruciale factor voor webwinkels, waar winkeliers slim op kunnen inspelen.’
- merkloyaliteit
- Nederland
- klantbehoefte
- consumentenonderzoek
- klantloyaliteit
- online beoordelingen
- reviews
- klantgericht
- Simon-Kucher