Amelia: de ideale robotcollega?

Amelia: de ideale robotcollega?
  • 24 januari 2020
  • Redactie

AI-leverancier IPsoft heeft onlangs nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan robotmedewerker Amelia. Naar eigen zeggen is deze interactieve avatar ‘de meest menselijke en slimme medewerker die in de markt te vinden is’. Het doel: hybride personeelsbestanden waarin mensen samenwerken met digitale collega’s.

Dankzij onderliggende geavanceerde AI- en NLP-technologie in combinatie met ‘jarenlange internationale werkervaring’ durft IPsoft te stellen een robotmedewerker te hebben gecreëerd die buitengewone cognitieve kwaliteiten heeft. ‘Amelia’s nu nog realistischer weergegeven toon, gezichtsuitdrukking en begrip maakt digitale communicatie bijna levensecht.’ Volgens ceo Chetan Dube is de bot gebouwd met een menselijk brein als voorbeeld.

Digitale loyaliteit
Het gebruik van natural language processing zorgt er naar verluidt voor dat Amelia in staat is context-wisseling te volgen, emoties te herkennen, ‘complexe’ taken uit te voeren en klantvragen accuraat te beantwoorden. De bot is volgens IPsoft geschikt als digitale collega. ‘Ervaring leert ons dat echt slimme conversational AI positief bijdraagt aan merkloyaliteit en de mate van herhalingsaankopen. […] Nu Amelia er nog menselijker uitziet zal dat de relaties met klanten ten goede komen.’


Beeld: IPsoft

Amelia blijkt echter niet bij ieder bedrijf een groot succes. De Zweedse bank Nordnet besloot anderhalf jaar geleden de bot de laan uit te sturen.







comments powered by Disqus