Voice laat van zich horen
Voice assistants krijgen langzamerhand voeten aan de grond in Nederland: 1 op de 10 gebruikt de technologie om met bedrijven te communiceren. Volgens onderzoekers nemen klantverwachtingen toe over het gebruik van de technologie, waar opmerkelijk vaak gehoor aan wordt gegeven door bedrijven.
‘De verwachtingen die consumenten van voice assistants hebben, nemen in de breedte toe. Of het gaat om de oriëntatie, aanschaf of service rondom producten en diensten’, verklaart oprichter Carla Verwijmeren van Smartvoices, naar aanleiding van de Nationale Voice Monitor. In samenwerking met onderzoeksbureau Team Vier ondervroeg het bureau circa 1.200 klanten over hun verwachtingen en ervaringen met betrekking tot spraakherkenning. Daaruit blijkt dat driekwart van de gebruikers tevreden is over de voice assistants; 9 op de 10 gesprekken via de technologie verliepen succesvol. Opmerkelijk, vindt Verwijmeren. ‘Dit matcht niet met het beperkte aantal toepassingen dat momenteel in de markt staat.’
Smartphone-savvy
De onderzoekers verwachten op basis van de onderzoeksresultaten een groei in het aantal gebruikers. Er is voornamelijk bekendheid onder jongeren: 9 op de 10 consumenten tussen de 18 en 34 jaar is bekend met de term voice assistant. Bijna de helft van hen maakt hier ook gebruik van. Spraakherkennig wordt met name gebruikt via de smartphone.
Ook online: Voice boeit bedrijven mondjesmaat
- spraakherkenning
- technologie
- klantverwachting
- voice
- Smartvoices
- service
- communicatie
- voice assistant
- consumentenbelang
- bots