ANBO legt oor te luisteren
Ouderenorganisatie ANBO gaat zich verder inzetten om eenzaamheid onder ouderen te verminderen. Het callcenter wordt nu 12 uur per dag bemand en ontvangt dagelijks circa tweeduizend telefoontjes.
Oudere Nederlanders die bang zijn voor het coronavirus of hier vragen over hebben, wordt sinds kort een hart onder de riem gestoken door ANBO. Men belt het cc om praktische vragen te stellen over thuiszorg of het doen van boodschappen, maar ook vragen ouderen zich af of het veilig is om sociale contacten te onderhouden. ‘Omdat het virus voor ouderen heel gevaarlijk is, maken ze zich vaak heel erg zorgen. En omdat er minder mensen op bezoek komen, hebben ze bijna niemand om die gevoelens mee te delen’, licht een woordvoerder toe aan NU.nl. De ANBO biedt de ouderen ook de optie om hen terug te bellen, als wapen in strijd tegen eenzaamheid.
Go digital
Naast dat er veel vragen zijn vanuit de ouderen zelf, loopt het ook storm met het aantal aanmeldingen. Bernadet Naber namens ANBO: ‘Veel mensen willen in deze donkere dagen iets voor anderen betekenen. Dit is een vrij simpele manier om voor eenzame ouderen van grote betekenis te zijn.’ Daarbij weten oudere Nederlanders inmiddels ook andere oplossingen te vinden; velen leren zichzelf in hoog tempo digitale vaardigheden aan. ‘Ze leren zichzelf heel snel dat een smartphone meer kan dan bellen en gaan whatsappen of beeldbellen met hun familie. Het blijkt vaak gemakkelijker te leren dan ze hadden gedacht.’
Ook de Luisterlijn legt oor te luisteren.
- digitale skills
- service
- ouderen
- coronacrisis
- telefonie
- telefonisch contact
- Luisterlijn
- ouderen
- corona
- eenzaamheid
- ANBO