Digitale consument van de toekomst
Generatie Z is in vergelijking met andere generaties erg bewust van de manier waarop data kunnen worden misbruikt: 6 op de 10 vertrouwt technologiebedrijven niet. Bijna driekwart (72%) van deze leeftijdsgroep vindt dat het taak is aan merken om te laten zien hoe zij technologie willen inzetten die ten goede komt aan de maatschappij.
Dentsu Aegis Network voert sinds 2018 elk jaar onderzoek uit naar de relatie die mensen hebben met technologie. Dit jaar is het onderzoek uitgevoerd onder 32.000 respondenten, waarvan 5.000 GenZ-ers. ‘Ons onderzoek laat veel zien van de digitale consument van de toekomst. Ze zijn technisch onderlegd en nemen de controle over hun gegevens en online activiteiten terug.’ Uit het onderzoek blijkt dat deze generatie zich meer dan andere generaties bezighoudt met privacyvraagstukken. Sterker nog: bijna de helft van de respondenten is van mening dat technologiegebruik een negatieve impact heeft op hun gezondheid en welzijn.
2030
Technologie neemt echter ook grote voordelen met zich mee, waar deze generatie zijn vruchten van wil plukken. 62% denkt dat digitale technologieën een positieve impact kunnen hebben op de oplossing van wereldwijde uitdagingen. Ook AI en robotica worden populairder: de helft van de GenZ-ers denkt dat slimme toepassingen de komende vijf tot tien jaar carrièremogelijkheden zullen creëren.
- privacy
- digitale transitie
- digitalisering
- AI
- slimme technologie
- consument
- robotica
- digitale technologie
- toekomst van werk
- consumentenbescherming
- generatie Z