Zorgverlening steeds meer digitaal
De pandemie heeft ervoor gezorgd dat Nederland in recordtempo is gedigitaliseerd. Ook in de zorg: Ruim 85% van de gezondheidsmanagers is ervan overtuigd dat technologie een onlosmakelijk onderdeel van het leven is geworden. Het gebruik van technologische toepassingen was voor veel patiënten maandenlang de enige manier om contact te krijgen met zorgverleners.
Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Accenture. Uit de resultaten uit het rapport ‘Digital Health Technology Vision 2020’ blijkt onder meer dat 9 op de 10 van de ondervraagde gezondheidsmanagers vindt dat zorgorganisaties relaties met patiënten en partners moeten verbeteren om concurrerend te blijven. ‘Mensen willen zich belangrijk voelen en erkend worden door de zorgorganisatie. De tijd van massadiensten en black box-personalisatie is voorbij.’
Robotisering
Het organisatieadviesbureau stelt dat zorgorganisaties die met robots werken, deze moeten integreren in het personeelsbestand. Voor meer dan de helft van de zorgmedewerkers is robotisering een uitdaging. Het opbouwen van een vertrouwensband kan een positieve impact hebben: ‘Een goede introductie is belangrijk als het gaat om de ingebruikname van robots in zorginstellingen.’
- zorg
- digital health
- patient experience
- robot
- digitale gezondheidszorg
- digitalisering
- Accenture
- e-health