Wordt thuiswerken voor agents de toekomst?
Uit een peiling van de Klantenservice Federatie (KSF) en Stichting KIRC blijkt dat de verwachting is dat na corona meer dan de helft van de klantenservicemedewerkers vanuit huis zal blijven werken. Voor corona werkte 8% van de ruim 155.000 agents thuis en in het voorjaar liep dit percentage op tot 80%.
De flexibiliteit en het reeds digitaal werken van dit vakgebied hebben de snelle overstap naar het thuiswerken mogelijk gemaakt stelt het onderzoek. Het gemakkelijk kunnen thuiswerken is nu een extra positief argument om nieuwe medewerkers aan te trekken in de klantenservicesector.
Thuiswerkvergoeding
Veel werkgevers komen door het toenemen van het thuiswerken met thuiswerkregelingen. In de verschillende cao’s worden de regelingen nu structureel gemaakt, want volgens de onderzoekers bereidt de hele sector zich voor op structureel thuiswerken. ‘De vergoedingen variëren bij onze leden van het inrichten van de werkplek tot structurele maandelijkse vergoedingen’, aldus Geeske te Gussinklo, directeur van de KSF.
De vakbond FNV gaf in augustus aan met werkgevers in gesprek te gaan om te onderhandelen over een thuiswerkregeling voor (contactcenter)medewerkers. De afspraken wil de vakbond gaan vastleggen in cao's.
Lees ook: Thuiswerken terug van weggeweest
- thuiswerken
- KSF
- corona
- klantenservice
- thuiswerkvergoeding
- FNV
- agents
- klantcontact
- Klantenservice Federatie
- Stichting KIRC