ANWB maakt dataslagen
ANWB is de winnaar van de DDMA Customer Data Award 2020. De organisatie heeft zich weten te onderscheiden door een cultuuromslag te maken en het contact met de leden zo persoonlijk mogelijk te maken. ANWB laat DPG Media en Jumbo achter zich in de datacompetitie.
De service aan de 4,7 miljoen leden moest worden verbeterd, waarop ANWB ervoor heeft gekozen een centrale personalisatie-aanpak te hanteren. Inmiddels worden leden vanaf 7 gecentraliseerde klantkanalen geholpen. Verantwoordelijke programmamanager Emiel Begthel reageert: ‘Mooi dat we door middel van data onze dienstverlening richting leden kunnen verbeteren en steeds relevanter kunnen maken. Het helpen van onze leden is immers waar we het allemaal voor doen.’
Cultuuromslag
‘Was voorheen de businessline het uitgangspunt voor marktbewerking, zijn dat nu de individuele leden én de beschikbare data over deze leden’, klinkt het commentaar van juryvoorzitter Kees Groenewoud. Volgens hem heeft de organisatorische breedheid van het dataprogramma eraan bijgedragen dat ANWB als winnaar uit de bus kwam.
KPN werd in 2019 geprezen om zijn data-ambities. Hiertoe bevroegen we Kees Groenewoud over het belang van data in de organisatie.
- klantbeleving
- techologie
- ANWB
- data
- DDMA
- DDMA Data Award
- customer experience
- klantgerichtheid
- personalisatie