AliExpress verschaft Europese consument meer transparantie
AliExpress geeft consumenten op de Europese websites sinds kort betere informatie over hun rechten met betrekking tot hun aankoop.
Het Chinese platform is tot deze veranderingen gekomen omdat de Autoriteit Consument & Markt (ACM), mede op verzoek van de Consumentenbond, daar achteraan is gegaan. Hierbij heeft de ACM samengewerkt met de Europese Commissie en zijn de andere Europese consumententoezichthouders regelmatig geïnformeerd.
Oplossingsgericht
Met deze verandering vinden klanten meer informatie over bedenktijd, garantie en extra kosten, maar ook bijvoorbeeld meer informatie over wie de verkoper is en waar ze terecht kunnen met klachten. ‘Consumenten kopen steeds meer online, ook bij bedrijven die buiten de EU zijn gevestigd. Als deze zich op Europese consumenten richten, moeten zij zich aan dezelfde spelregels houden als andere aanbieders binnen de EU. Dit maakt dat consumenten met vertrouwen online hun aankopen kunnen doen. Dit maakt ook dat zij onder dezelfde spelregels concurreren met andere aanbieders', aldus Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM.
- Autoriteit Consument en Markt
- klantgericht
- europese unie
- klanttevredenheid
- AliExpress
- communicatie
- customer service
- consumentenbescherming
- consumentenrecht
- klantcontact
- shoppen
- customer experience
- online aankoop