[ownership] 'Zo krijg je zelfs de meest vastgeroeste organisatie in beweging'
Je organisatie vastgeroest? In haar nieuwe boek 'Superkrachten' laat Martine Veeger zien dat het anders kan. Om eigenaarschap bij medewerkers te creëren zijn er drie dingen die elke leidinggevende kan doen, stelt deze (online-) trainer en coach, en ontwikkelaar van het 'Eigenarenmodel'.
De cijfers van bureau Gallup zijn ronduit alarmerend: slechts 12% van de Nederlandse werknemers neemt eigenaarschap voor hun werk en de organisatiedoelen. 'Het gevolg? De leidinggevenden gaan nog harder lopen om de targets te halen. Maar dat leidt – hoe paradoxaal ook- tot nog minder medewerkers die initiatief en verantwoordelijkheid nemen. Een vicieuze cirkel die zichzelf eindeloos in stand houdt. Maar je kunt die cirkel doorbreken.' Met het nieuwe boek Superkrachten wil Martine Veeger laten zien hoe.
Het is volgens de auteur een vicieuze cirkel waarin veel leidinggevenden terechtkomen: ze voelen zich ongelooflijk verantwoordelijk om de boel goed te laten draaien. 'Als iets niet lekker loopt of de resultaten dalen, dan komt de superheld in hen naar boven. Ze gaan net zolang door totdat het hen lukt om medewerkers in beweging te krijgen. Hoe sterker leidinggevenden die verantwoordelijkheid voelen, des te harder ze gaan trekken en sleuren, waardoor ze meer weerstand krijgen van medewerkers. Vervolgens presteren medewerkers minder goed, waardoor de resultaten nog slechter worden en leidinggevenden dus nog meer hun best gaan doen. Niet gek dat veel leidinggevenden het gevoel hebben dat het succes van de organisatie voor een groot deel afhankelijk is van hen. Ze snakken naar medewerkers die eigenaarschap nemen, met initiatieven komen en zelf problemen oplossen.'
Er is kortom, op z’n zachtst gezegd, nog heel veel te winnen. In Superkrachten laat Martine Veeger daarom zien dat het anders kan. Om eigenaarschap bij medewerkers te creëren zijn er drie dingen die elke leidinggevende kan doen:
1. de vicieuze cirkel doorbreken,
2. eigenaren voor operationele doelen benoemen, en
3. de overlegstructuur omkeren.
Zo gaan medewerkers zich volgens Veeger verantwoordelijk voelen en zich ontfermen over de operationele doelen. Pas dan nemen ze verantwoordelijkheid voor hun eigen werk en dat van de organisatie als geheel. Ze dragen hun steentje bij om het werk elke dag een beetje beter te doen. Niet omdat de leidinggevende dat zegt, maar omdat ze het zelf willen.
Met dit boek kunnen leidinggevenden volgens de auteur 'eigenaarschap creëren, zodat medewerkers superkrachten worden. Eigenaarschap regel je namelijk niet door een externe adviseur naar voren te schuiven. Eigenaarschap creëren doe je zelf, samen met de medewerkers. Daardoor komt niet alleen meer verantwoordelijkheid en betrokkenheid bij hen, maar ook rust bij de leidinggevende. En bovenal: betere resultaten voor de organisatie.'
(PvWK)
‘Martine heeft een heel plezierig boek geschreven. Een lichte afwisseling tussen krachtige inzichten, persoonlijke voorbeelden en praktische handvatten. Met een eigen toegankelijke schrijfstijl. Als je eigenaarschap wilt laten bloeien, vind je in dit boek een hoop moois.’
- Arend Ardon, The Change Studio
‘Met haar ‘niet-offensieve vasthoudendheid’, heeft Martine op de haar kenmerkende wijze, met passie en energie, het MT Service & Operatie geleerd echt eigenaarschap te pakken! In dit boek lees je hoe.’
- Koen Sueters, Directeur Service & Operatie Nederlandse Spoorwegen
Lees hier het eerste hoofdstuk.
- Eigenarenmodel
- HRM
- boek
- coach
- online
- Martine Veeger
- nieuw
- Superkrachten
- ontwikkelaar
- trainer
- vastgeroest