Klant FonQ geholpen met Mirakl-marktplaatsplatform
Dankzij de door Mirakl ondersteunde marktplaatsen heeft online woonwinkel FonQ haar website getransformeerd tot een platform met een extra klantvriendelijk gesorteerd en scherp gecureerd productassortiment.
De marktplaatsstrategie van FonQ heeft het bedrijf in staat gesteld klanten beter van dienst te zijn door het assortiment te vergroten en een klantgerichte winkelervaring te bieden die nauw aansluit bij het FonQ-merk. Verkopers kunnen in zowel Nederland als België verkopen via de marktplaatsen van FonQ en vtwonen, voor wie FonQ optreedt als licentiepartner. Door uit te breiden en zich te richten op zowel de home- als living-markten, wilde FonQ klanten toegang garanderen tot ieder mogelijk product dat ze nodig zouden kunnen hebben voor de inrichting van hun huis. De marktplaatstechnologie van Mirakl maakt dit mogelijk, door het eigen productaanbod naadloos aan te vullen met producten van externe verkopers. Hierdoor zijn de jaarlijkse bruto handelsvolumes (gross merchandise value - GMV) sinds 2018 met 142% gestegen, meldt de combi.
Vruchten afgeworpen
Simone Rodenburg, Marketplace manager bij FonQ: 'Het Mirakl Marketplace Platform maakte het eenvoudig om onze marktplaats met succes te lanceren en honderden verkopers aan te sluiten. Hiermee bereiken we ons doel om een one-stop-shop te zijn voor onze klanten, vol hoogwaardige producten die perfect passen bij ons merk. Een cruciale pijler in onze marktplaatsstrategie is dat we de tijd nemen om te groeien, met daarbij de juiste partners zoals Mirakl. Dit heeft zijn vruchten afgeworpen: we zijn nu in staat om een volledig naadloze winkelervaring te bieden, waarbij we zowel onze eigen producten als die van derden combineren.'
Veerkracht
Luca Cassina, executive vice president of Customer Success B2C bij Mirakl: 'Het team van FonQ had een zeer sterke visie voor hun marktplaats. Dankzij onze technologie, expertise en ecosysteem, zijn ze erin geslaagd om deze visie van een zeer gecureerde marktplaats te realiseren en exponentiële groei in hun productaanbod te realiseren. Terwijl andere bedrijven voor grote uitdagingen staan, loopt FonQ als first mover aan kop in een zeer competitieve markt dankzij de hoge flexibiliteit en veerkracht van hun marktplaatsmodel. Zij hebben hun kans gegrepen en zetten een trend in Nederland. Nu we uitbreiden in de regio, kijken we ernaar uit om meer Nederlandse merken te ondersteunen om hetzelfde te doen, zodat ze hun klanten nóg beter kunnen bedienen.'
Mooie awards
Dankzij hun eigen marktplaats is FonQ 100% onafhankelijk geworden van de verkoop op andere marktplaatsen, stellen de partijen trots. 'De focus ligt nu meer op de exploitatie van hun eigen platform, waardoor ze in staat zijn om hun assortiment te verdiepen én meer klantdata te verzamelen.' De marktplaats speelde ook een zeer belangrijke rol in de winst van FonQ bij de recente 2021 Shopping Awards in zowel de categorie ‘wonen’ als de categorie ‘beste webwinkel’.
(PvWK)
- Marketplace Platform
- Simone Rodenburg
- marketplace manager
- klant
- webshop
- FonQ
- Luca Cassina
- Customer Success B2C
- tech
- Mirakl