Vakbonden eisen 100 euro extra voor callcentermedewerkers

Vakbonden eisen 100 euro extra voor callcentermedewerkers
  • 1 november 2021
  • Redactie

De vakbonden FNV, CNV en Qlix (belangenbehartiger KPN-medewerkers) eisen 100 euro per maand extra voor alle callcentermedewerkers en een beter pensioen in de nieuwe cao.

De belangenbehartigers bieden hun eisen persoonlijk aan bij werkgeversvoorzitter Ronald van Schijndel in Rotterdam. De huidige cao loopt op 31 december dit jaar af. Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters: ‘De 40.000 mensen die werken voor callcenters verdienen die loonsverhoging. Zij zijn onmisbaar geweest tijdens de hele coronacrisis en hebben Nederland draaiende gehouden. Zonder hen geen afspraken voor tests of vaccinaties, geen contact met je verzekeraar en bank of telefonische hulp als er iets misgaat bij het online winkelen.’
Heemskerk: ‘Een callcentermedewerker verdient ongeveer € 10 per uur. Dat is veel te weinig. Hoe kun je daar nou knap van leven? De callcenterbedrijven hebben miljoenen verdiend door de pandemie. Zij kunnen en moeten hun mensen nu echt een leefbaar loon betalen.’

Geen pensioen
Ook willen de bonden dat de werknemers van callcenters pensioen krijgen. Dat is nu nog niet het geval. Roderik Mol, bestuurder CNV Vakmensen: ‘We hebben het hier over een witte vlek, een deel van de arbeidsmarkt waar mensen werken zonder pensioen op te bouwen. Dat is niet van deze tijd, volkomen zot en onacceptabel. Callcentermedewerkers willen ook een goed pensioen opbouwen via hun werkgever zodat ze later niet alleen moeten rondkomen van een magere AOW.’

De cao Facilitaire Contactcenters moet gelden voor iedereen die werkt bij een callcenter, van de mensen in de postkamer tot aan de teamleiders, dus niet alleen voor de agents.

comments powered by Disqus