Miljarden-aanbesteding GGD GHOR nadert ontknoping in mei
Wat is precies de status van de mega-aanbesteding die de klantcontactwereld het afgelopen halfjaar bezighield? Het betreft – zoals CustomerFirst.nl al berichtte – de Europese aanbesteding die GGD GHOR half augustus 2021 uitzette voor de levering van klantcontactdiensten ten behoeve van GGD GHOR Nederland. Ter waarde van maar liefst twee miljard euro.
Deze klus blijkt volgens Tendernet begin januari 2022 gegund te zijn aan in totaal vijf Nederlandse dienstverleners, geselecteerd uit zes inschrijvingen, namelijk: aan Webhelp Nederland; TTC Health Services; Yource (waaronder Cendris); PerfectCall (beter bekend als Teleperformance) en Unamic HCN (onderdeel van Conduent). De redactie was benieuwd of de vlag uithing bij deze geselecteerde vijf bureaus en wat de next steps zijn. De Klantservice Federatie meldt: ‘wij weten net zoveel als jullie.’ Dus verder gebeld.
Rob Mathot, Director Account Management & Business Development, bij uitverkorene Conduent reageert als eerste: ‘De structuur van het proces is nog niet afgerond. De hoofd-raamovereenkomst is nu rond. Stap twee is dat de business voor de toekomst wordt verkaveld tussen de vijf partijen. Dat gebeurt via een apart proces, volgens de regels binnen de vijf raamovereenkomsten per bureau.’ Mathot meldt dat de verwachting was dat de hele aanbesteding al eind 2021 rond zou zijn. Het genoemde bedrag van twee miljard is bovendien ‘een maximum’.
Het eerste jaar zou een miljard worden besteed en dan 200 miljoen maximaal per jaar, verdeeld over de betrokken bureaus. De onvoorspelbaarheid van eventuele opschaling van klantcontactdiensten of nu juist weer afbouw is een complicerende factor, bevestigt Mathot, die met Conduent (2000 fte in Nederland, wereldwijd 60.000) een relatief nieuwe speler is. De geselecteerde bureaus moeten dus naast capaciteit ook veel flexibiliteit kunnen garanderen.
Voor meer info verwijst hij ons naar GGD GHOR. Dat doet ook Jeroen Baardemans van de afdeling Mediarelaties van uitverkoren dienstverlener Yource. ‘Ik krijg net vanuit Yource te horen dat er niet over de tender gecommuniceerd kan worden. Hopelijk volgende keer wel weer’, vertelt Baardemans aan CustomerFirst.
Ook Tobias Walraven van geselecteerde partij TTC zegt dat er nu nog geen verdere mededelingen mogen worden gedaan, wegens een embargo van GGD GHOR. Of de vlag uit kan, is volgens hem daarom nog wat voorbarig. Wanneer weten we meer? Walraven: ‘Eind mei 2022 wordt bekend hoe de aanbesteding precies verder wordt verdeeld. Zie ook het tender-reglement. De opdrachten gaan om dienstverlening op het vlak van de vaccinatiecampagne, brononderzoek en testlocaties, waar callcenters voor nodig zijn. Wij zitten nu in een tussenfase. Bel maar terug in mei 2022.’
Doen we.
(PvWK, beeld: Rodnae Productions / Pexels)
- Webhelp Nederland
- TTC Health Services; Yource
- Unamic HCN
- aanbesteding
- Teleperformance
- 2 miljard
- Cendris
- PerfectCall
- pitch
- klantcontact
- Conduent