Wie wordt het klantvriendelijkste bedrijf?
Er zijn nog 45 bedrijven in de race voor de titel Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2022. Op 20 mei aanstaande wordt bekend gemaakt wie de winnaar is in het jubileumjaar van het grootste onafhankelijke, doorlopende onderzoek naar klantvriendelijkheid van Nederland.
Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland wordt al sinds 2007 uitgevoerd door marktonderzoeksbureau MarketResponse. Organisaties kunnen zich niet zelf aanmelden of hun klanten laten stemmen. Ieder groot, landelijk bedrijf in Nederland doet automatisch mee. Bij deze 15e editie heeft MarketResponse 57.212 beoordelingen van 315 bedrijven verzameld. In 2021 was Rituals de winnaar.
Tien branches
De vijf koplopers per branche zijn nu bekendgemaakt. Die maken allemaal kans op de titel branchewinnaar in hun categorie. Van de branchewinnaars is er uiteindelijk één overall winnaar. Het aantal branches is bij de 15e editie van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland met automotive uitgebreid naar tien.
Goededoelenorganisaties zijn een buitencategorie en dingen niet mee naar de overall titel. Dat maakt dat er nu nog 45 bedrijven in de race zijn om Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland te worden. Op 20 mei maakt MarketResponse de branchewinnaars bekend. Aansluitend volgt de bekendmaking van de overall winnaar.
Genomineerden per branche
- Automotive: BMW, Kia, Peugeot, Toyota, Volkswagen
- Bank: ASN Bank, ING Bank, Rabobank, Regiobank, SNS Bank
- Energie: Budget Energie, Eneco, Essent, Greenchoice, Vattenfall
- Goed doel: CliniClowns, Dierenbescherming, KiKa, Natuurmonumenten, Stichting ALS Nederland
- Leisure: Apenheul, Efteling, KLM, Landal GreenParks, Van der Valk
- Openbaar vervoer: Arriva, Connexxion, HTM, NS, RET
- Retail: bol.com, Kaartje2go, Rituals, Wehkamp.nl, zooplus
- Supermarkt: Albert Heijn, Jumbo, Nettorama, Picnic, Plus
- Telecom: hollandsnieuwe, Simpel, Simyo, T-Mobile, Vodafone
- Verzekeraar: Centraal Beheer, DELA, DSW Zorgverzekeraar, Klaverblad, Univé