Nieuwe regels voor 090x-nummers
Sinds medio december zijn nieuwe, aangescherpte regels in werking voor het gebruik van 090x-nummers voor klantenservices en informatie- of doorschakeldiensten.
Waar het in de meeste gevallen al sinds 2017 niet meer was toegestaan om voor het bellen met een 090x-klantenservicenummer een vergoeding te vragen, geldt dit nu ook voor het bellen naar 090x-nummers van organisaties die geen directe klantrelatie hebben met de beller, maar als tussenpersoon fungeren.
Denk hierbij aan post- en pakketbezorgers, maar ook aan reparatiebedrijven. Deze bedrijven mogen geen informatietarief meer rekenen voor het bellen met een 090x-nummer. Daarnaast gelden er de nieuwe strengere regels voor doorschakeldiensten en abonnee-informatiediensten.
Toezicht op de naleving ligt bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM controleert of bedrijven die een 090x-nummer voor klantenservice gebruiken voldoen aan de regels van de Telecommunicatiewet. De ACM zal handhavend optreden als er sprake is van een overtreding.