Energiebedrijven: lange wachttijden aan telefoon en in app

Energiebedrijven: lange wachttijden aan telefoon en in app
  • 4 januari 2023
  • Kel Koenen

Het prijsplafond leidt tot chaotische taferelen bij de klantenservice van energiebedrijven. Veel klanten zitten met vragen over het plafond en hun meterstanden, daarnaast klagen consumenten dat zij de energiekosten niet langer nauwkeurig kunnen monitoren.

Vanwege het op 1 januari ingegane prijsplafond moeten minstens een miljoen klanten hun meterstanden doorgeven. Bij Eneco gaat het om 330.000 huishoudens, bij Essent 250.000 en bij Vattenfall zelfs 400.000. Het betreft klanten met een oude meter, maar ook mensen met een slimme meter die geen toestemming hebben gegeven om hun verbruiksgegevens automatisch te delen. Bij consumenten leven bovendien talloze vragen rond het prijsplafond.

Het leidt sinds afgelopen dagen tot extreme drukte bij Eneco, Essent en Vattenfall. Ook klanten van onder meer Energiedirect en Greenchoice melden problemen. Om de situatie beheersbaar te houden heeft Eneco na de jaarwisseling zelfs een wachttijd voor de eigen app ingesteld. Gistermiddag moesten klanten tot een uur wachten om de app in te komen. Ook telefonisch staan klanten lang in de wacht, zo schrijft het AD.

Op sociale media regent het klachten. ‘Het moet niet gekker worden, een wachttijd van een uur in de Eneco-app’, twittert Annemarie. Michiel Besseling vraagt zich af of zijn leverancier aan het bezuinigen is op serverruimte. ‘Dit moet een grapje zijn’, klaagt Arjan Drost. ‘Ik was even benieuwd hoe m’n energieverbruik ervoor staat, dus opende ik de Eneco-app.’

Veel klanten kunnen hun energiekosten sinds het prijsplafond op 1 januari inging bovendien niet langer monitoren. In de apps van energiebedrijven wordt het bedrag op basis van de reguliere, torenhoge tarieven getoond. ‘Waarom is het zo moeilijk om de juiste prijs voor stroom & gas per dag weer te geven?’, zegt een Eneco-klant. ‘En dan bedoel ik 0,40 cent voor een kWh stroom en 1,45 euro voor een m3 gas. Het prijsplafond dus. Nu rekenen jullie met hoge contractprijzen.’

Essent begrenst vanwege de drukte telefoontjes aan de klantenservice. Na drie minuten wachten worden gesprekken automatisch beëindigd, 'maar klanten kunnen wel gewoon chatten', laat het bedrijf weten. Energiebedrijven verwachten dat het eind deze week weer veel rustiger is.

comments powered by Disqus