NPS hotelketens gemiddeld +49

NPS hotelketens gemiddeld +49
  • 17 augustus 2023
  • Kel Koenen

De grootste hotelketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +49. Bilderberg (+77) krijgt daarbij de hoogste score. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens van Multiscope.

Er bestaat een positief verband tussen de uitgaven van klanten bij een hotelketen en de NPS. Hogere uitgaven gaan samen met een hogere NPS en andersom. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna zesduizend Nederlanders.

De Europese NPS meet de bezoekerstevredenheid. Respondenten kregen de vraag: 'Op een schaal van 0 tot 10, hoe waarschijnlijk is het dat je het hotel zou aanraden aan vrienden of collega’s?' Een hogere NPS betekent dat de bezoekers sneller een keten zullen aanraden aan anderen. Gemiddeld behalen de grootse Nederlandse hotelketens een NPS van +49.

Op twee hotelketens na hebben alle ketens een positieve NPS. Bilderberg is de hotelketen met de hoogste NPS (+77), gevolgd door Van der Valk (+73). WestCord Hotels (+68), Carlton (+68) en Mercure (+60) maken de top vijf compleet. Campanile (-14), ibis budget (-1), ibis (+11), Bastion Hotels (+20) en Postillion Hotels (+26) hebben de laagste NPS.

Hotels zoals Bilderberg, Van der Valk en WestCord Hotels, waar bezoekers gemiddeld meer uitgeven, krijgen de hoogste NPS. Aan de andere kant ontvangen hotels waar bezoekers relatief minder uitgeven, zoals ibis, ibis budget en Campanile, elk een lagere NPS. Enkele uitzonderingen hierop zijn Mercure, Golden Tulip, Hampshire Hotels en Stayokay. Ondanks lagere kosten bij een bezoek behalen deze ketens een bovengemiddelde NPS.

De resultaten komen uit de Nationale Benchmark Hotelketens, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, overnachting, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor hotelketens. In het onderzoek zijn 5.914 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.

comments powered by Disqus