Omzet grootste webshops daalt voor het eerst in 16 jaar
De gezamenlijke omzet van de grootste webshops in Nederland is in 2022 met twee procent gedaald. Dat blijkt uit de nieuwe Twinkle100, die vandaag werd gepresenteerd tijdens e-commerce evenement Shopping Today.
De redactie van e-commerce vakblad Twinkle rangschikt jaarlijks de grootste online verkopers in Nederland, in samenwerking met het Centre voor Market Insights (CMI) van de Hogeschool van Amsterdam.
De top-10 grootste webwinkels in ons land is als volgt:
In de nieuwste editie van de ranglijst is de online omzet gemeten over 2022. De 300 grootste online verkopers in Nederland zagen hun gezamenlijke omzet ten opzichte van een jaar eerder slinken met gemiddeld twee procent tot 26.060.000.000 euro. In de vorige editie steeg de gemiddelde omzet nog met 27,5% ten opzichte van het jaar daarvoor.
‘Het is voor het eerst dat we een daling zien in de gezamenlijke omzet, sinds de Twinkle100 in 2008 voor het eerst verscheen’, zegt Twinkle hoofdredacteur Daniël Verheij. Al is het volgens hem ook belangrijk om te melden dat de omvang van de Twinkle100 in zestien edities ook is gegroeid: in 2008 ging het om een lijst van 100 bedrijven, vanaf 2015 waren dat er 200 en sinds vorig jaar zijn het er 300. ‘Toch zie je hierin duidelijk terug hoe online retail zich in ons land heeft ontwikkeld. E-commerce is in de afgelopen jaren gigantisch gegroeid, met name tijdens en vlak na de coronapandemie kon het niet op en ging de online omzet door het dak. Eerder gepubliceerde cijfers van onder andere het CBS leken er al op te wijzen dat er een voorlopig plafond voor de online groei is bereikt, en dat zien we nu ook terug in dit onderzoek.’
Verzend- en retouropties
Het (al dan niet) gratis verzenden en retourneren is momenteel een hot topic onder webshops. Sinds Wehkamp begin dit jaar als eerste van de grote webwinkels in ons land retourkosten introduceerde, is de verwachting dat meer partijen zouden volgen. Daarom meldt de Twinkle100 dit jaar bij de grootste webshops (de top-100) hoe de verzending en retouren zijn geregeld. Bij 9% van de top-100 webshops is de verzending te allen tijde gratis, bij 60% is dat gratis vanaf een bepaald aankoopbedrag. 27% van de webwinkels rekent altijd verzendkosten. Retourneren van bestellingen is vaker aan kosten verbonden; zo zien we dat 29% van de webwinkels altijd retourkosten rekent. 13% biedt de mogelijkheid om gratis te retourneren in een fysieke winkel. Slechts 55% van de webshops vergoedt standaard de retourkosten.
Opvallend is dat hierin verschillen zijn te zien per sector. Zo is het bij webshops in de persoonlijke verzorging (o.a. drogisterijen, health & beauty) heel gebruikelijk om de verzending gratis aan te bieden en ook retourneren is in 81% van de gevallen gratis. Bij webshops in fashion & sport zijn verzendkosten ook een belangrijk issue; daar rekent 81% geen verzendkosten (vanaf een bepaald aankoopbedrag) en is het bij 73% van de webshops mogelijk om gratis te retourneren.