ACM legt boetes op voor nepkortingen
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt boetes op van in totaal 621.000 euro aan vijf webwinkels voor het gebruik van nepkortingen. De webwinkels boden meerdere producten aan met een korting op een misleidende ‘van-prijs’. Klanten kregen daardoor een nepkorting te zien, maar in werkelijkheid werd er geen korting gegeven of was de korting lager.
Het gaat in totaal om vijf bedrijven: Koopjedeal, Leen Bakker, G-Star, Jysk en Tommy Hilfiger. Twee van deze bedrijven - Koopjedeal en Leen Bakker - erkennen de overtredingen niet en kunnen de boete (respectievelijk 163.000 en 130.000 euro) nog aanvechten.
Met ingang van 1 januari 2023 houdt de ACM toezicht op de aangescherpte regels voor van-voor prijzen. Het uitgangspunt is dat korting alleen mag worden gegeven op de laagste prijs waarvoor het product werd aangeboden in de 30 dagen voorafgaand aan die korting.
'De prijs is een van de belangrijkste kenmerken van het product waarop de consument zijn aankoopbeslissing baseert', stelt Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM. 'Nepkortingen zorgen ervoor dat klanten denken dat zij een interessante aanbieding krijgen terwijl dat in feite niet zo is. Consumenten moeten hiertegen worden beschermd. De boetes die wij nu opleggen zijn een belangrijk signaal dat dit moet stoppen.'