Medische zorg op afstand voorkomt hoge kosten en stress
Met de vakantieperiode voor de deur staan ANWB en Medicinfo samen klaar om Nederlandse vakantiegangers in het buitenland te ondersteunen met de ANWB Vakantiedokter. De dienst biedt medische zorg op afstand aan verzekerden waarvoor de ANWB de personenhulpverlening verzorgt.
Dankzij deze samenwerking kunnen, voor het vierde jaar op rij, veelvoorkomende gezondheidsproblemen snel en efficiënt worden behandeld, zonder dat dure en vaak onnodige lokale zorg nodig is. De ANWB Alarmcentrale helpt jaarlijks talloze Nederlandse vakantiegangers in het buitenland met uiteenlopende problemen. Naast de bekende voertuighulpverlening, wordt ook personenhulp aangeboden, waaronder medische zorg. 'Met de vakantiedokter kunnen we meer passende zorg leveren en hoeven we patiënten zoals voorheen niet perse door te sturen naar lokale zorgverleners', zegt Charles Koks, Manager Netwerk & Inkoop bij ANWB. Dat voldoet namelijk niet altijd aan de verwachtingen, zorgt vaak voor onnodige kosten, maar ook voor extra stress bij de vakantiegangers. Lokale zorgverleners spreken bijvoorbeeld niet altijd dezelfde taal als de patiënt, waardoor communicatie vaak al lastig is.'
Sinds de introductie van de ANWB Vakantiedokter hebben Medicinfo en ANWB talloze vakantiegangers op afstand kunnen helpen. Koks benadrukt het succes van de dienst. 'We hadden in 2022 bijna 700 gesprekken die leidden tot een doorverwijzing naar de ANWB Vakantiedokter. Aankomende zomer verwachten we zo’n 2500 gesprekken. Dit toont aan dat we met de ANWB Vakantiedokter mensen op hun vakantieverblijf goed kunnen helpen met medische advies op afstand.'
Reacties van vakantiegangers zijn positief; ze waarderen de snelle en efficiënte hulp die ze via de ANWB Vakantiedokter ontvangen. Een voorbeeld hiervan is een moeder die contact opnam omdat haar dochter op een roestige spijker was getrapt. In plaats van naar een lokale arts 30 kilometer verderop te worden verwezen, kreeg ze direct advies van Medicinfo, wat haar veel rust en duidelijkheid gaf. Ook bespaarde het haar tijd omdat ze niet haar de lokale arts hoefde te gaan. Andere voordelen:
- Kostenbesparing: in landen zoals Amerika, Turkije en Egypte wordt vaak snel overgegaan op dure zorg en zelfs ziekenhuisopnames, terwijl dit niet altijd nodig is. Het medisch team van Medicinfo helpt dit te voorkomen door passend advies op afstand te geven.
- Tevredenheid: vakantiegangers ervaren minder stress omdat ze snel en in hun eigen taal geholpen worden. Dit verhoogt de tevredenheid en draagt bij aan een zorgeloze vakantie.
- Efficiëntie: het medisch team van Medicinfo kan in 75% van de gevallen een persoonlijk advies geven waarmee de klachten opgelost kunnen worden, zonder dat verdere actie van de Alarmcentrale nodig is.
Wanneer iemand tijdens een verblijf in het buitenland ziek wordt of ander medisch advies nodig heeft, is het belangrijk dat men adequaat wordt geholpen. De ANWB ziet zichzelf als een onafhankelijke en deskundige partij die hier een belangrijke rol in speelt.
De toekomst van zorgverlening ziet er hybride uit, waarbij digitale hulpmiddelen zoals apps een grotere rol gaan spelen. Dit biedt zowel patiënten als behandelaars meer vrijheid en flexibiliteit. Koks: 'Zowel Medicinfo als ANWB werken nauw samen en zien de noodzaak om plaats- en tijdonafhankelijke zorg verder door te ontwikkelen als maatschappelijke behoefte die bijdraagt aan een zorgeloze vakantie voor iedereen.'