AI brengt boetiekervaring naar online shoppen
De Nederlandse moderetailer Omoda werkt samen met Google Cloud om de online shopervaring te verbeteren met generatieve AI. Dit resulteert in de introductie van de Omoda Stylist, een conversatie-AI, en de functie ‘Discover the Look’.
Deze tools bieden klanten gepersonaliseerde outfit-aanbevelingen en maken het mogelijk complete looks samen te stellen in plaats van alleen losse items. Klanten die gebruik maken van ‘Discover the Look’ converteren gemiddeld 2,5 keer vaker, blijkt uit recente tests.
Met de generatieve AI van Google Cloud, waaronder het Vertex AI-platform en Gemini-modellen, richt Omoda zich op een boetiekachtige online ervaring. Klanten kunnen in natuurlijke taal zoeken naar outfits, zoals ‘een bohemian bruiloftslook’ of ‘smart casual werkkleding’. De aanbevelingen zijn gepersonaliseerd op basis van stijlvoorkeuren, lichaamsvorm en favoriete merken. ‘Met deze samenwerking zetten we een grote stap richting onze visie om de warmte en personalisatie van boetiekwinkelen naar de online wereld te brengen,’ zegt Ewoud Frielink, CTO van Omoda. ‘De generatieve AI-tools van Google Cloud helpen ons om niet alleen transacties te doen, maar onze klanten te inspireren en om van online winkelen een boeiende en gepersonaliseerde ervaring te maken. Tegen het einde van 2024 verwachten we dat 90% van de productcontent – zoals beschrijvingen en aanbevelingen – door AI wordt gegenereerd.’
Omoda’s strategie omvat verder plannen zoals outfitvisualisatie met avatars en integratie van persoonlijke garderobes, ondersteund door een robuuste data-infrastructuur via Google Cloud’s BigQuery en Looker Studio.