'Neem je rust en geniet van kleine dingen'

In Service in de Zon delen klantcontactprofessionals hun zomerse plannen én inzichten. Voor Monique Sinkiewicz – van den Broek is het een zomer van dagjes uit, een weekje België en vooruitkijken naar een bruiloft in Italië. De laptop blijft dicht: ‘In de eerste dagen is het nog afschakelen, maar gelukkig lukt het daarna wel om echt even ‘uit’ te staan.’ Toch blijft ze stiekem bereikbaar voor haar team, dat zit nou eenmaal in haar aard.
Waar ben jij deze zomer ‘out of (the) office’?
Dit jaar bestaat mijn zomer uit een mix van dagjes uit, een weekje op een vakantiepark net over de grens in België en lekker thuis. In de nazomer staat er nog een bruiloft van een familielid in Italië op het programma, hier kijk ik enorm naar uit.
Wat laat je bewust even liggen op vakantie (qua werk/mentaliteit)?
Mijn laptop en werkmail. In de eerste dagen is het nog afschakelen, maar gelukkig lukt het daarna wel om echt even ‘uit’ te staan. Hoewel ik vanuit mijn rol voor mijn team wel bereikbaar blijf, dat zit toch een beetje in mijn aard.
Waar krijg jij nieuwe energie van – privé of professioneel?
Een mooie wandeling in het bos of een koffietje in de zon. Daar kan ik echt even van opladen. Tijdens het werk zoek ik de buitenlucht op tijdens een lunchwandeling. Heb ik meteen wat stappen extra gezet richting mijn dagelijkse stappendoel.
Welk klantcontactmoment van het afgelopen jaar blijft je bij?
Dat is het contact wat ik probeerde te hebben met de klantenservice van een beddenmerk. Ik raakte verstrikt in een chatbotgesprek en kon geen telefoonnummer vinden. Na meerdere pogingen heb ik via een messaging systeem contact met een medewerker gekregen, maar ook daar kreeg ik niet het antwoord waar ik naar op zoek was. De situatie heeft maanden geduurd.
Dit druiste zo tegen mijn principes in. Het was het tegenovergestelde van hoe ik kijk naar klantcontact. Op zo’n moment ben ik blij met de visie van onze organisatie en de wijze waarop ik daarin leiding kan geven.
Wat wil je na de zomer anders doen in je werk?
Niet anders maar juist vasthouden aan wat we doen. En dat is met beide benen op de grond blijven staan. De vernieuwingen volgen elkaar in een rap tempo op. We willen verder innoveren, maar daarbij moeten we onszelf steeds afvragen: Helpen we onze klanten hier ook mee?
Ultieme zomertip voor collega’s in klantcontact?
Klantcontact kan intensief zijn. Er zijn momenten dat we met z’n allen flink moeten doorwerken. Neem daarom je rust en geniet van kleine dingen. Maak daarnaast ook gebruik van de service die je krijgt van anderen tijdens je vakantie. Hier kun je misschien nog wel inspiratie uit halen voor je eigen job.
Lees ook de zomerverhalen van Max Wesseler (Elektramat), Roel Masselink (KSF), Maarten Oosterhoff (senior klantcontact professional), Jordy van Heese (Studio Gastvrij) en Nienke Bloem (CX-expert).
